ابداع حسگر گردن برای ارتباط کادر درمانی که ماسک به صورت دارند +عکس

محققان دانشگاه علم و فناوری “پوهانگ” در کره جنوبی یک حسگر شنوایی ابداع کردند که به افرادی مانند پزشکان که اکثرا از ماسک صورت استفاده می‌کنند، اجازه می‌دهد راحت‌تر ارتباط برقرار کنند.

به گزارش آی‌زندگی، این دستگاه در اصل یک میکروفن پوشیدنی است که ارتعاشات پوست گردن را که هنگام صحبت کردن افراد ایجاد می‌شود، دریافت می‌کند. محققان امیدوارند ابزار آنها برای پزشکانی که هم باید از ماسک صورت به عنوان محافظی در برابر عوامل بیماری زا مانند کووید-۱۹ استفاده کنند و هم نیاز به برقراری ارتباط واضح با یکدیگر دارند، مفید باشد. از دیگر کاربردهای دستگاه جدید می‌توان به نظارت بر تنفس اشاره کرد، جایی که این حسگر می‌تواند فراوانی و شدت سرفه یا سایر علائم تنفسی را در بیمارانی که از ماسک اکسیژن (oxygen masks) استفاده می‌کنند، ثبت کند یا حتی به عنوان راهی برای ارزیابی سلامت تارهای صوتی، استفاده شود.

به نقل از ایسنا، همه‌گیری کووید-۱۹ باعث شد بسیاری از ما بیش از هر زمان دیگری از ماسک صورت استفاده کنیم. در حالی که ماسک‌ها روشی ساده و موثر برای کاهش قرار گرفتن در معرض خطر ویروس هستند، اما می‌توانند ارتباط را دشوار کنند، به‌ ویژه در محیط‌هایی که سر و صدای زیادی وجود دارد. شنیدن صداهای افراد در مقابل صداهای دیگر در مکان‌های شلوغ بسیار دشوار است. کارکنان بخش‌های اورژانس شلوغ و پر هرج و مرج در بیمارستان‌ها یا سایر فوریت‌های پزشکی نیز صدای زیادی را در پس زمینه تجربه می‌کنند، که پوشیدن ماسک نیز احتمالا شنیدن صداها را دشوارتر کرده است.

ابداع حسگر گردن برای ارتباط کادر درمانی

برای رفع این مشکل، محققان این مطالعه یک میکروفن پوشیدنی ابداع کرده‌اند که می‌تواند صداها را از ارتعاشات پوست روی گردن تشخیص دهد. این فناوری شامل سیستم‌های میکروالکترومکانیکی است که دستگاه‌های مکانیکی کوچکی هستند که سیستم‌های الکتریکی را نیز در خود جای داده‌اند.

این پچ پوشیدنی شامل یک دیافراگم پلیمری است که در پاسخ به حرکات پوست زیرین گردن می‌لرزد. این سیستم توسط الکترت‌ها(electrets) تغذیه می‌شود که الکترت‌ها نیز مواد دی الکتریک (dielectric) هستند که چند میدان‌ الکتریکی تولید می‌کنند. آنها اساسا یک ماده قابل شارژ دائمی هستند که این رویکرد نیاز به باتری را از بین می‌برد.

محققان امیدوارند که این فناوری به پزشکان پرمشغله و سایر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی کمک کند تا در موقعیت‌های چالش‌برانگیز به طور موثرتری با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و کار کنند. کاربردهای دیگر این حسگر شامل نظارت بر تنفس بیمارانی است که ماسک اکسیژن می‌پوشند، جایی که سرفه و سایر علائم تنفسی بیماران به منظور تشخیص تشدید بیماری ثبت می‌شود.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx