جوش آکنه

چرا پوست صورت بعد از رفع جوش همچنان قرمز می‌ماند؟

افرادی که جوش‌های پوست صورت را دستکاری می‌کنند، می‌دانند که چنین کاری باعث قرمز شدن پوست، تحریکات پوستی و التهاب می‌شود. این نکته طبیعی است که جوش پوستی برآمده و احیانا دارای چرک اساسا قرمز به نظر برسد، اما چرا پس از تخلیه ترشحات جوش و ازبین‌رفتن آن، رنگ قرمز روشن در ناحیه شکل‌گیری جوش باقی می‌ماند؟

به گزارش آی‌زندگی، این نکته طبیعی است که جوش پوستی برآمده و احیانا دارای چرک اساسا قرمز به نظر برسد، اما چرا پس از تخلیه ترشحات جوش و ازبین‌رفتن آن، رنگ قرمز روشن در ناحیه شکل‌گیری جوش باقی می‌ماند؟ در ادامه می‌خواهیم همین مساله را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

چرا جوش‌ها قرمز هستند؟

اگر تا حالا دچار جوش کیستیک، جوش سرسفید یا دیگر جوش‌های پوستی شده باشید، احتمالا با قرمزی ناشی از آنها آشنایی دارید. قرمزی پوست درواقع یکی از پیامدهای التهاب پوست پس از بروز جوش‌های پوستی است.

هرچقدر که جوش ذاتا با التهاب بیشتری همراه باشد، پوست هم قرمزتر خواهد شد. درجه التهاب هم می‌تواند به‌واسطه عواملی مانند باکتری‌ها، جراحات پوستی و تا حدی هم اثرگذاری هورمون‌های آندروژن بر سلول‌های پوستی تغییر کند. دست زدن بیش‌ازحد به پوست و مخصوصا فشار دادن جوش‌ها، نوعی واکنش پوستی را به‌وجود می‌آورد که می‌تواند فاز التهابی جوش را طولانی‌تر کند.

دستکاری و کندن جوش‌ها می‌تواند ترشحات چربی، آلودگی‌ها و… در سطح پوست گسترش دهد که با قرمزتر شدن سطح پوست همراه می‌شود. درواقع وقتی که ترشحات درون جوش به سطح پوست منتقل می‌شوند، سلول‌های التهابی هم برای مبارزه با آنها به سطح پوست می‌آیند و قرمزی پوست را بیشتر می‌کنند. قرمزی پوست در این حالت هم اساسا به‌خاطر انبساط یا باز شدن رگ‌های خونی اتفاق می‌افتد تا گلبول‌های سفید خون بتوانند برای مبارزه با آلودگی‌ها خودشان را به ناحیه پوستی آسیب‌دیده یا در معرض خطر برسانند.

چرا قرمزی پوست باقی می‌ماند؟

خارج کردن ترشحات جوش با استفاده از محصولات مخصوص این کار می‌تواند به مسطح‌سازی جوش یا کاهش برجستگی آن کمک کند، اما قرمزی پوست می‌تواند تا مدت‌ها پس از نابودی جوش همچنان باقی بماند.

این قرمزی پوست می‌تواند بین ۱ تا ۳ هفته دوام داشته باشد و این مساله در درجه اول به میزان التهاب پوست بستگی دارد. اگر تغییر رنگ پوست بعد از نابودی جوش حالت قرمز داشته باشد، در اصطلاح تخصصی درماتولوژی با عنوان «اریتم پس از التهاب» شناخته می‌شود و اگر هم این تغییر رنگ حالت قهوه‌ای به خود بگیرد، با عنوان «پیگمنتاسیون پس از التهاب» از آن نام می‌برند. در هر صورت، پوست پس از نابودی جوش در راستای ترمیم خودش تلاش می‌کند.

مدت‌زمان قرمزی پوست پس از نابودی جوش‌ به عوامل مختلفی بستگی دارد، از رنگ و نوع پوست تا روتین مراقبت از پوست، ژنتیک و همچنین اندازه و عمق التهاب ناشی از جوش نابودشده. برای مثال، جوش‌های کوچک‌تر و سطحی‌تر اساسا سریع‌تر محو می‌شوند، درحالی که جوش‌های بزرگ‌تر و کیستیک به زمان بیشتری برای ترمیم نیاز دارند.

درحالی که هیچ راهکار قطعی و مطمئنی برای برطرف‌سازی کامل قرمزی پوست در این شرایط وجود ندارد، اما استفاده از چسب‌های مخصوص جوش صورت (pimple patch) می‌توانند به جلوگیری از تشدید جوش‌ها و همچنین جلوگیری از دستکاری آنها کمک کنند. شست‌وشوی پوست صورت با استفاده از شوینده‌های ضدآکنه هم به پیشگیری از بروز جوش‌های جدید کمک می‌کند.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx