جک دورسی رقیبی جدید برای توئیتر معرفی می‌کند

همزمان با خرید توییتر توسط ایلان ماسک، یکی از موسسان این شبکه اجتماعی سرگرم تست اپلیکیشن شبکه اجتماعی دیگری برای رقابت با پرنده آبی است.

به گزارش آی‌زندگی؛ منابع آگاه اظهار کرده‌اند که یک هفته پیش از این که ایلان ماسک خرید توییتر را نهایی کند، جک دورسی، یکی از موسسان و مدیرعامل سابق توییتر اعلام کرد به دنبال تست کنندگان بتا برای اپلیکیشن اجتماعی مبتنی بر بلاک‌چین “بلو اسکای سوشال” (Bluesky Social) است.
وی گفته است: گام بعدی، آغاز تست این پروتکل است. توسعه پروتکل توزیع شده، فرآیند پیچیده‌ای است و پس از استقرار شبکه، مستلزم همکاری طرفین زیادی است؛ بنابراین یک نسخه بتا را برای شناسایی مشکلات آغاز می‌کنیم و همزمان با تست بتا، به تکرار مشخصات پروتکل ادامه می‌دهیم و جزئیات را درباره چگونگی عملکرد آن به اشتراک می‌گذاریم. زمانی که آماده شد، وارد مرحله بتای باز می‌شویم و لینک ورود به فهرست انتظار نسخه آزمایشی بتا را به اشتراک می‌گذاریم.

دورسی هفته گذشته در توییتر اعلام کرد بلو اسکای قصد دارد رقیب هر شرکتی شود که تلاش می‌کند مالک عناصر بنیادین شبکه اجتماعی یا اطلاعات افرادی که از آن استفاده می‌کنند، باشد.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، در پیام‌های خصوصی که بین دورسی و ماسک مبادله شد و در جریان دعوای حقوقی توییتر و ایلان ماسک علنی شد، دورسی گفته بود: پلتفرم جدیدی نیاز است و نمی‌تواند یک شرکت باشد. به همین دلیل توییتر را ترک کردم. وی حتی گفته بود: توییتر باید یک پروتکل کد باز مشابه اپلیکیشن پیام‌رسان رمزنگاری شده سیگنال داشت و توییتر نمی‌تواند یک مدل تبلیغاتی باشد.

دورسی در سال ۲۰۰۶ در تاسیس توییتر نقش داشت و چندین سال مدیرعامل این شرکت بود. وی نوامبر سال ۲۰۲۱ از این سمت کناره گیری کرد و پاراگ آگراوال، مدیر فناوری وقت توییتر جانشین او شد که بلافاصله پس از نهایی شدن قرارداد خرید توییتر، از سوی ایلان ماسک اخراج شد.

توییتر در سال ۲۰۱۹ بلو اسکای را به عنوان راهی برای توسعه یک مفهوم غیرمتمرکز مشابه برای این شرکت، تاسیس کرد. دورسی در آن زمان در یک پرسش و پاسخ نوشته بود هدف بزرگ و بلندمدت، ساخت یک پروتکل بادوام و باز برای مکالمات عمومی است.

بلو اسکای اعلام کرده که اطلاعات کاربران از نفوذ دولتی به دور خواهد بود و به جای این که توسط یک شرکت بهره برداری شود، توسط کاربران کنترل خواهد شد که می‌تواند اقتصاد اطلاعات شخصی را متحول کند.

کد اپلیکیشن بلو اسکای سوشال اجازه خواهد داد اطلاعات حساب کاربر از پلتفرمی به پلتفرم دیگر منتقل شود. کاربران بلو اسکای سوشال می‌توانند از حسابشان برای ورود به هر حساب شبکه اجتماعی که از کد جدید استفاده می‌کند، استفاده کنند. به این ترتیب، یک حساب به آن‌ها اجازه خواهد داد به همه شبکه‌های اجتماعی محبوبشان دسترسی داشته باشند.

بر اساس گزارش یاهو فاینانس، تیم توسعه بلو اسکای، این اپلیکیشن را به عنوان یک پروتکل برای اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی توزیع شده در مقیاس بزرگ توصیف کرده که قابلیت انتقال، انتخاب الگوریتم، هم‌کنش‌پذیری و عملکرد را امکان پذیر خواهد کرد.

منبع: ایسنا

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx