کاهش وزن

چگونه وزن خود را سالم و سریع کم کنیم؟

کاهش وزن سریع و رسیدن به تناسب اندام، دغدغه بسیاری از انسان‌های امروزی است، اما آیا می‌دانید که متخصصان تغذیه کاهش بیش از 1.5 تا 2 کیلوگرم در ماه را به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنند؟ کاهش شدید وزن بدن در مدت‌زمان کوتاه می‌تواند باعث ازدست‌رفتن بافت عضلانی بدن و ابتلا به تحلیل عضلانی شود. عضلات جزو مهم‌ترین بافت‌های متابولیکی بدن هستند و ازدست‌رفتن آنها می‌تواند باعث تضعیف ساختمان بدن و کاهش متابولیسم شود.

به گزارش آی‌زندگی، هرچقدر که کاهش وزن با سرعت بیشتری اتفاق بیافتد، امکان بازگشت مجدد وزن از‌دست‌رفته در مدت‌زمان کوتاه بیشتر می‌شود. با این تفاصیل، اگر شما مبتلا به اضافه‌وزن باشید، اجازه دارید تا هفته‌ای نیم کیلوگرم از وزنتان را با روش‌های صحیح و اصولی کاهش دهید و اگر دچار چاقی شدید باشید، اجازه دارید که زیر نظر متخصص تغذیه هفته‌ای ۷۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم از وزنتان را کاهش دهید. حالا اگر شما جزو گروه اول هستید و حدود ۵ تا ۱۰ کیلوگرم اضافه‌وزن دارید، می‌توانید با رعایت چند نکته ساده که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، با سرعت مناسبی از این اضافه‌وزن خلاص شوید و سلامت تان را هم به خطر نیندازید.

این خوراکی‌ها را از رژیم غذایی تان حذف کنید
چربی‌های ترانس و قندهای ساده هیچ فایده‌ای برای بدن ندارند و تنها می‌توانند باعث ابتلا به اضافه‌وزن، چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی شوند. این دو گروه از مواد خوراکی می‌توانند کاملا از رژیم غذایی کنار گذاشته شوند و حذف آنها از برنامه غذایی هیچ عوارضی را برای بدن به دنبال ندارد. تحقیقات ثابت کرده‌اند که اگر شما به مصرف خوراکی‌های حاوی قندهای ساده و چربی‌های ترانس عادت داشته باشید و به‌یکباره آنها را از برنامه غذایی کنار بگذارید، کاهش وزن محسوسی را ظرف مدت‌زمان ۴ تا ۶ ماه تجربه خواهید کرد. این خوراکی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند؛ فراورده‌های گوشتی مانند سوسیس، کالباس و همبرگر؛ انواع کیک‌ها و شیرینی‌های تر و خشک؛ چیپس‌ها و انواع تنقلات چرب، شور و شیرین؛ انواع بیسکویت و شکلات‌های شیرین؛ انواع نوشابه‌های گازدار و انواع آبمیوه‌های صنعتی؛ انواع غذاهای فست‌فود و رستورانی؛ انواع غذاهای آماده و نیمه‌آماده کنسروی؛ انواع غذاهای آماده و نیمه‌آماده منجمد؛ انواع غذاهای آماده و نیمه‌آماده پودری (مانند سوپ‌ها).

این مواد غذایی را جایگزین کنید
اگر می‌خواهید در مدت‌زمان کوتاه به کاهش وزن ایده‌آلی برسید، بهتر است که میزان دریافت فیبر غذایی را با یک جایگزینی ساده در رژیم غذایی افزایش دهید. مثلا انواع نان‌های سبوس‌دار و نان‌های حاوی جو دوسر را جایگزین نان‌های آرد سفید کنید. تا جایی که می‌توانید برنج و پاستای قهوه‌ای را جایگزین برنج و پاستای سفید کنید. اگر نمی‌توانید برنج قهوه‌ای خالص بخورید، سعی کنید که در ابتدای رژیم، برنج سفید و قهوه‌ای را با نسبت ۱ به ۵ با یکدیگر ترکیب کنید و کم‌کم میزان مصرف برنج قهوه‌ای را افزایش دهید تا ذائقه شما به این غذا عادت کند.

مصرف این مواد غذایی را زیاد کنید
اگر می‌خواهید کاهش وزن قابل‌قبولی در مدت‌زمان کوتاه داشته باشید، باید تا جایی که می‌توانید میزان دریافت فیبر غذایی را بالا ببرید. فیبر غذایی می‌تواند احساس سیری طولانی‌مدت را افزایش دهد و به تنظیم فشار، چربی و قند خون هم کمک کند. توصیه می‌شود که در رژیم‌های کاهش وزن حداقل روزی ۲ تا ۴ عدد میوه فصل و ۳ تا ۵ لیوان از سبزی‌ها و صیفی‌ها استفاده کنید. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، فیبر غذایی بسیار زیادی دارند و می‌توانند در تمامی وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی در روزهایی که رژیم لاغری دارید، گنجانده شوند. فراموش نکنید که کاهش وزن می‌تواند در مواردی با کمبود آب بدن همراه باشد. برای پیشگیری از این مشکل حتما حداقل روزی ۵ تا ۸ لیوان آب ساده بنوشید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx