مصرف ویتامین ای

فواید مصرف ویتامین E برای سلامتی را بدانید

دریافت کافی ویتامین ای (E) برای سلامتی بسیار ضروری بوده و نقشی مهم در عملکرد بدن ایفا می‌کند.

به گزارش آی‌زندگی، باتوجه‌به اینکه معمولاً در مقایسه با سایر ویتامین‌ها خیلی کمتر به ویتامین ای پرداخته می‌شود، این سؤال که ویتامین ای برای چی خوبه بسیار پرسیده می‌شود. ویتامین E خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. بهره‌گیری از برخی فواید این ویتامین تنها از طریق منابع غذایی امکان‌پذیر بوده؛ اما، برای دستیابی به سایر خواص این ویتامین تفاوتی بین مصرف منابع غذایی و قرص یا کپسول ویتامین E وجود ندارد. ازجمله خواص ویتامین ای برای سلامتی عبارت‌اند از:

محافظت از سلول‌ها

به نقل از بهداشت‌نیوز، یکی از اصلی‌ترین خواص ویتامین ای این است که به‌دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌تواند از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مضر (موسوم به رادیکال‌های آزاد) که معمولاً در اثر سوخت‌وساز درون ‌سلولی، آلودگی هوا، سیگارکشیدن و اشعه ماوراءبنفش به وجود می‌آیند محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع سرطان را افزایش دهند. البته اگر قصد دارید از ویتامین ای جهت بهره‌بردن از خواص آنتی‌اکسیدانی آن استفاده کنید مکمل این ویتامین نمی‌تواند کمک چندانی به شما بکند و حتماً باید به سراغ منابع غذایی بروید.

تقویت سیستم ایمنی

از دیگر فواید ویتامین E می‌توان به نقش آن در تقویت سیستم ایمنی در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها اشاره کرد. این ویتامین همچنین با گشادکردن عروق خونی باعث جلوگیری از افزایش فشارخون و ایجاد لخته خون خواهد شد. علاوه بر این‌ها، نرمال‌بودن سطح ویتامین ای (E) خون ممکن است تا حدی جلوی اثرات مضر کلسترول اضافی در بدن را نیز بگیرد.

ترمیم پوست

به‌دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی، استفاده از روغن یا ماسک ویتامین E می‌تواند بافت آسیب‌دیدۀ پوست را بهبود ببخشد. ویتامین ای همچنین در ساخت کلاژن و بهبود بافت پوست نیز نقش دارد و ویتامین E برای زنان یکی از پراستفاده‌ترین ویتامین‌هاست. برخی محصولات آرایشی و پوستی نیز از خواص ویتامین E برای چاق‌کردن صورت خبر می‌دهند که البته شواهد محکمی برای پشتیبانی از ادعا آن‌ها در دسترس نیست.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx