چرا از تاریکی می‌ترسیم؟

به گفته محققان ترس از تاریکی می‌تواند ناشی از عوامل مختلف از جمله تجربیات اجداد ما باشد.

به گزارش آی زندگی و به نقل از huffpost، اغلب مردم میان تاریکی و ترس رابطه برقرار کرده و به همین خاطر فیلم‌های ترسناک و داستان ارواح نیز در همین رابطه ساخته شده‌اند.

برای بسیاری از مردم رابطه میان تاریکی و ترس به ویژه در کودکان وجود دارد.

اما به گفته محققان ترس از تاریکی به عنوان «ترس آماده» شناخته می‌شود.

مارتین آنتونی، استاد روانشناسی در دانشگاه متروپولیتن تورنتو و نویسنده “برنامه ضد اضطراب” می‌گوید: “من ترس از تاریکی را چیزی می‌بینم که ما آن را «ترس آماده» می‌نامیم که این بدان معناست که آمادگی داریم یا مستعد ایجاد ترس از برخی چیزها بیش از دیگران هستیم.”

این ترس‌های آماده‌شده ناشی از چیزی است که برای اجداد ماقبل ما خطرناک بوده است – چیزهایی مانند ارتفاع، عنکبوت، مار و تاریکی.

آنتونی افزود: “ما احتمالاً در طول تکامل، از طریق انتخاب طبیعی، ساخته شده بودیم تا این ترس را ایجاد کنیم، و تاریکی یکی از آن موقعیت‌هایی است که ما بیشتر مستعد ترس از آن هستیم.”

اگر شکارچیانی در تاریکی وجود داشته باشند، احتمالاً نمی‌توانید آنها را ببینید، و این به همان اندازه که در مورد اجداد ما هزاران سال پیش صادق بود، امروز نیز صادق است.

به گفته کریستال لوئیس، روانشناس بالینی در مؤسسه ملی سلامت روان، ترس از تاریکی به ویژه در میان کودکان بسیار رایج است.

لوئیس گفت: «ترس‌ها بخش طبیعی رشد دوران کودکی هستند. ما تعداد زیادی از بچه‌ها را می‌بینیم که از تاریکی می‌ترسند و با گذشت زمان این ترس بیشتر می‌شود.

همچنین ترس ممکن است ناشی از یک عامل ناشناخته باشد.

آنتونی گفت: «بیشتر چیزهایی که باعث می‌شود ما احساس ناراحتی کنیم، چیزهایی هستند که ما آن را غیرقابل پیش‌بینی و خارج از کنترل خود می‌بینیم. وقتی نوبت به تاریکی می‌رسد، عدم قطعیت وجود دارد و به گفته وی ما نمی‌دانیم آنجا چیست؟!

هر زمان که با یک اتاق تاریک یا آسمان شب روبرو می شویم، ممکن است تصاویری از فیلم‌های ترسناک به ذهنمان خطور کند و بچه‌ها ممکن است به هیولاها فکر کنند.

آنتونی خاطرنشان کرد: کسی که از تاریکی می‌ترسد از عدم اطمینانی که تاریکی با خود می‌آورد، خوشش نمی‌آید.

این ترس حتی می‌تواند ناشی از برخی از رویدادها در زندگی ما باشد.

جان مایر، روانشناس بالینی، به مجله Glamour گفت که ترس از تاریکی تا بزرگسالی برای بسیاری از مردم ادامه دارد – تقریباً 11٪ از جمعیت ایالات متحده از تاریکی می‌ترسند.

لوئیس گفت: برخی از بزرگسالان ممکن است به دلیل تجربه منفی که در شب داشتند از تاریکی بترسند. او افزود، چه این دزدی باشد یا حمله یا چیز دیگری، آنها می توانند آن تجربه را با شب و تاریکی مرتبط کنند.

ترس از تاریکی می‌تواند به چیزی بدتر تبدیل شود.

به همین خاطر به گفته لوئیس ضروری است که این ترس را ردیابی کنید و متوجه شوید که آیا با فعالیت های عادی یا رفاه شما تداخل دارد. وقتی ترس مانع زندگی روزمره می‌شود یا بر روابط تأثیر می‌گذارد، می‌تواند بیشتر در بازی باشد.

او خاطرنشان کرد، تعیین اینکه آیا نیاز به درمان توسط یک متخصص سلامت روان دارید، مهم است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx