مزایای حضور پدر در زندگی کودک

مزایای حضور پدر در زندگی کودک چیست؟

پدر همانند مادر،‌ نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد.وظایف آنها قطعاً متفاوت است اما مکمل یکدیگرند. با این حال، یادآوری این نکته ضروری است که حضور پدر می‌تواند تاثیر به‌سزایی در رشد فرزندان و آینده آنها داشته باشد.

به گزارش آی‌زندگی، امروزه رابطه پدر با فرزندان یا همان رابطه پدر و فرزندی، بسیار متحول شده است. والدین روز به روز نسبت به اهمیت نقش خویش در رفاه و رشد روانی فرزندان خود، از بدو تولد تا بلوغ، آگاه‌ترمی‌شوند.

نقش پدر و فرزندی چگونه باید در طول زندگی کودک تجلی یابد؟

حضور پدر در هر یک از مراحل تکاملی و رشد کودک اهمیت خاصی دارد:

در دوران نوزادی، پدر امنیت جسمی و روانی را به کودک می‌دهد. او باید با نوزاد وقت بگذراند، به وی محبت بورزد و از او محافظت کند. تماس فیزیکی پدر با نوزاد به‌طور خاص در تامین امنیت عاطفی این موجود کوچک بسیار مهم است. پدر می‌تواند پوشک بچه‌ را عوض کند، او را در آغوش بگیرد، برایش لالایی بخواند تا او به خواب برود و در یک کلام، پدر باید همانند مادر حضوری فعال داشته باشد. این رابطه (پدر و فرزندی)، پایه و اساس رشد مثبت کودک را فراهم می‌سازد.

با شروع دوران کودکی، یعنی از دو سالگی، رشد جسمی، عاطفی و فکری کودک نیز آغاز می‌شود. در این سنین تاثیر پدر در زندگی کودک ضرورت پیدا می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهند که مشارکت و تاثیر پدران از سنین پایین در رشد و تکامل کودک مهم بوده است. پدر با شرکت در بازی‌ها، سرگرمی‌ها، خواندن داستان‌ها و کنترل تکالیف مدرسه فرزندان، به آنها اجازه می‌دهد تا توانایی‌های فکری و جسمی خود را توسعه دهند. پدر با ارائه توصیه‌های مراقبتی و آموزش‌های مثبت، به فرزندان کمک می‌کند تا اعتماد به نفس داشته باشند و هوش هیجانی خود را پروش و توسعه دهند.

دوران نوجوانی احتمالاً ترسناک‌ترین دوره برای والدین محسوب می‌شود. اما تحقیقات نشان می‌دهند نوجوانانی که از شخصیت و حضور پدرشان امنیت عاطفی دریافت کرده‌اند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و کمتر به رفتارهای بزهکارانه مبتلا می‌شوند. آنها کمتر تحت‌تاثیر محیط قرار می‌گیرند و نسبت به رفتارهای مخرب نیز تمایل کمتری دارند.

شخصیت پدر چگونه بر روابط ما با جهان تاثیر می‌گذارد؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، پدر در رشد عاطفی کودک نقش مهم و چشمگیری دارد، نقشی که با مدل کلیشه‌ای گذشته کاملاً متفاوت است و فاصله زیادی با آن دارد. درحقیقت نقش پدر در زندگی فرزندان به‌مرور زمان دستخوش تحولات بسیاری شده ‌است. بنابراین، شخصیت پدر بر رابطه‌ای که کودک در آینده با دنیای بیرون خواهد داشت، تاثیر می‌گذارد.در واقع، پدر با وضع قوانین و آموزش یک نوع سبک زندگی، بر ارتباط روانی-‌اجتماعی که کودک با محیط بیرونی خود برقرار خواهد کرد، تاثیر می‌گذارد.در روانشناسی، اگرچه اهمیت الگوی پدری در درجه اول قرار دارد اما به‌نظر می‌رسد که با توجه به جنسیت کودک، این الگو به شکل متفاوتی بیان و ابراز می‌شود.

دختران اغلب پدران خود را قهرمان می‌دانند. آنها تمایل دارند تصویر مرد آرمانی خود را دقیقاً بر اساس تصویر پدری الگوبرداری کنند. به‌طور ناخودآگاه، مولفه‌های انتخابی آنها از شریک زندگی، از پیش تعیین شده است و این بدان معنا است که آنها به‌طور خودکار جذب مردانی می‌شوند که ویژگی‌های شخصیتی مشابه پدرشان دارند. اگر پدر در دوران کودکی دختر غایب بوده‌ و نقش پررنگی در زندگی وی نداشته باشد، به‌طور خودکار دختر روابط عاشقانه پرفراز و نشیب، مبهم یا بی‌ثباتی با شریک زندگی‌اش خواهد داشت و آن‌هم به این دلیل است که هیچ مدل و الگوی مردانه‌ای برای پیروی و تقلید نداشته‌ است.

پسران به نوبه خود، همواره سعی می‌کنند تا در هر کاری که تصمیم می‌گیرند در زندگی خود به انجام برسانند، تایید پدرشان را دریافت کنند. آنها شخصیت پدر را به‌عنوان الگویی می‌بینند که شخصیت آینده آنها را تعیین می‌کند. پسر روزبه‌روز تمایل بیشتری دارد تا از پدر تقلید و الگوبرداری کند. اگر پسر در دوران کودکی پدرش را نشناخته باشد یا او را زیاد ندیده باشد، به چهره‌ها و شخصیت‌های مردانه دیگر روی می‌آورد و همواره سعی می‌کند تا برای خویش الگویی بسازد و از آن پیروی کند.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx