کودک مریض دارو دادن به کودک

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ در کودکی زمینه‌ساز این اختلالات می‌شود!

نتایج مطالعات اخیر حاکی از آن است که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در سنین کودکی می‌تواند عوارض منفی بر فلور‌ روده‌ای طی دوران بزرگسالی داشته ‌باشد. براساس مطالعه اخیر روی موش‌های آزمایشگاهی که نتایج آن در نشریه The Journal of Physiology منتشر شد، مصرف زودهنگام آنتی‌بیوتیک در سنین کودکی می‌تواند تاثیرات طولانی‌مدت بر فلور روده‌ای، سیستم عصبی روده و عملکرد روده داشته‌ باشد.

به گزارش آی‌زندگی، محققان دپارتمان آناتومی و فیزیولوژی دانشگاه ملبورن دریافته اند که از جمله این عوارض می‌توان به اختلال در عملکرد گوارش روده‌ای و علائم شبه‌اسهال در سنین بزرگسالی اشاره کرد. از آنجا که سیستم گوارش موش‌ها شبیه انسان است، محققان بر این نکته تاکید دارند چنین عوارضی در مورد انسان نیز قابل‌انتظار است.

کودکانی که زودتر از موعد طبیعی به دنیا آمده‌اند یا وزن کمی دارند بیشتر در معرض این عوارض هستند زیرا در زمان تولد ضرورت دارد از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده کنند تا علاوه بر درمان بیماری‌های عفونی از ابتلا به انواع عفونت‌‌ها در آنها پیشگیری شود زیرا در کل، این نوزادان بیشتر از نوزادان طبیعی در معرض ابتلا به عفونت‌ها هستند.

در این پژوهش، محققان دوز خوراکی آنتی‌بیوتیک وانکومایسین را طی 10 روز نخست تولد موش‌‌های آزمایشگاهی تجویز کردند. این موش‌‌ها به‌طور طبیعی رشد کردند تا اینکه بالغ شدند. در این سن ساختار بافت و عملکرد روده همچنین فلور روده‌ای و سیستم عصبی موش‌ها بررسی شد. محققان حتی دریافتند که این تغییرات به جنسیت موش‌ها نیز بستگی دارد. موش‌های ماده عبور روده‌ای طولانی‌تر و موش‌های نر مدفوع کمتری نسبت به دیگر موش‌ها داشتند. همچنین، مقدار بیشتری آب در مدفوع این موش‌ها بود که علائم اسهال را نشان می‌داد.

به‌رغم شباهت موش‌های آزمایشگاهی با انسان اما محققان انجام بررسی‌های تکمیلی در مورد انسان را ضروری می‌دانند. آنها بر این باورند که علاوه بر تاثیر مصرف زودهنگام آنتی‌بیوتیک، این تاثیر بر متابولیسم و عملکرد مغز انسان نیز باید بررسی شود.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx