هشدار کارشناسان درباره خوردن غذا بعد از ساعت ۲۲

محققان هاروارد می‌گویند خوردن غذا بعد از ساعت ۲۲ باعث می‌شود تا بدن چربی بیشتری را ذخیره کرده و فرد روز بعد احساس گرسنگی بیشتری کند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، به گفته این محققان افرادی که آخرین وعده غذایی خود را ساعت ۱۰ شب میل کردند، کالری کمتری در روز بعد سوزانده و در مقایسه با افرادی که در ساعت ۶ بعد از ظهر غذا می خوردند، سطح هورمون‌های گرسنگی بالاتری داشتند.

آنها با بررسی  ۱۶ بیمار دارای اضافه وزن یا چاق بین ۲۰ تا ۶۰ سال متوجه شدند آنها سطوح پایین‌تری از مواد شیمیایی در بدن داشته که باعث می‌شود بعد از غذا احساس سیری و رضایت داشته و احتمال افزایش وزن بیشتر شود.

دکتر نینا ویوویچ نویسنده ارشد این مطالعه گفت این سوال اساسی را مطرح کردیم که آیا زمان غذا خوردنُ در حالی که سایر فاکتورها ثابت باشد، اهمیت دارد؟

در این تحقیق ۱۶ بیمار چاق یا دارای اضافه وزن در دو برنامه خوردن ساعت ۱۸ و ۲۲ به صورت جداگانه شرکت و زمان گرسنگی آنها ثبت شده و ضمن گرفتن نمونه خون، دمای بدن و انرژی مصرفی آنها اندازه گیری شد.

در آزمایشگاه، محققان به شدت عوامل محیطی از جمله ورزش، وضعیت بدن، خواب و قرار گرفتن در معرض نور را کنترل کردند که ممکن است بر اشتها یا مصرف انرژی فرد تأثیر بگذارد.

محققان همچنین در طول هر دو برنامه از برخی بیماران نمونه بافت گرفتند تا ذخایر چربی آنها را مقایسه کنند.

آنها دریافتند که خوردن دیرتر در روز باعث افزایش سطح هورمون گرلین در روز بعد شده که باعث می‌شود ما هوس غذا، به خصوص میان وعده‌های شیرین یا شور کنیم.

همچنین در این بررسی معلوم شد سطوح لپتین که باعث احساس سیری و رضایت ما می‌شود، نیز پایین‌تر بود.

هنگامی که بیماران دیرتر غذا می‌خوردند، کالری‌ را نیز آهسته‌تر سوزانده و نمونه‌های بافتی رشد چربی بیشتری را نشان دادند.

این تحقیق در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

دکتر فرانک شیر، نویسنده ارشد این مطالعه، متخصص در زمینه اختلالات خواب و شبانه روزی، می‌گوید این مطالعه تأثیر دیرخوردن در مقابل زود خوری را نشان می‌دهد.

به گفته وی در اینجا، ما این اثرات را با کنترل متغیرهای مخدوش کننده مانند کالری دریافتی، فعالیت بدنی، خواب و قرار گرفتن در معرض نور جدا کردیم، اما در زندگی واقعی، بسیاری از این عوامل ممکن است تحت تاثیر زمان غذا خوردن باشند.
تحقیقات قبلی نشان داده است که خوردن دیروقت در شب باعث افزایش سطح قند خون شده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد، شکلی که با چاقی مرتبط است.

سطوح ملاتونین، هورمون مرکزی خواب، در هنگام خواب زیاد است و خوردن غذا، کنترل قند خون را مختل می‌کند.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده توسط بررسی شورای اطلاعات بین‌المللی غذا نشان داد که تقریباً ۶۰ درصد از بزرگسالان ۱۸ تا ۸۰ ساله بعد از ساعت ۸ شب میان وعده می‌خورند.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: , ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx