سن مناسب کودک برای پول‌توجیبی گرفتن چیست؟

از چه سنی باید به بچه ها پول توجیبی داد؟ میزان پول تو جیبی و قوانین خرج کردن برای کودک به چه صورت باشد؟ اینها سوالاتی است که بعذ از به استقلال نسبی رسیدن کودکان ذهن پدر و مادرهارا درگیر می کند.

به گزارش آی‌زندگی، چه‌های امروز بیشتر و احتمالا زودتر از نسل‌های قبل با پول سروکار پیدا می‌کنند و استفاده از آن را یاد می‌گیرند اما هنوز هم مانند گذشته شروع استفاده آنها از این ابزار با پول توجیبی است. از آنجایی که امروز توقع و رفاه بچه‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده توجه به نکات مرتبط با این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. از چه سنی باید به بچه ها پول توجیبی داد؟ میزان پول تو جیبی به چه صورت باشد؟ چه چیزهایی را می‌توان با این کار به کودک آموخت؟ طرز استفاده از این پول را چطور باید به کودک آموخت؟ و… شاید اینها بخشی از سوالات مادرانی باشد که با این موضوع سر و کار دارند.

به نقل از بهداشت‌نیوز، سوال‌هایمان را با دکتر محمد رضابیگی، روانشناس بالینی در میان می‌گذاریم و او هم در پاسخ می‌گوید: پول تو جیبی مثل همه امکانات دیگری که در اختیار کودکان قرار می‌دهیم باید قوانین و چارچوب داشته باشد. البته چارچوب داشتن به معنای سختگیری و قناعت نیست بلکه از دو جهت جنبه تربیتی دارد. اول اینکه وجود قانون باعث حفظ اقتدار والدین و جایگاه کودکان می‌شود و در جهت تشویق و تنبیه نیز کاربرد دارد. و دوم اینکه به دلیل وجود محدودیت، کودک فرصت فراگیری برنامه‌ریزی و مدیریت منابع را خواهد داشت.

او درباره اینکه قانون برای پول توجیبی کودک چگونه باید باشد، توضیح می‌دهد: مثل همه موارد تربیتی این قوانین باید نه سخت‌گیرانه باشند نه سهل‌گیرانه. سخت‌گیرانه نباشند چرا که پول تو جیبی حق کودک و وظیفه والدین است. و سهل‌گیرانه نباشد به این دلیل که کودک فرصت آموختن بخشی از مهارت‌های زندگی را در جهت استقلال فردی داشته باشد.

این روانشناس درباره زمان شروع پول توجیبی به کودکان اعتقاد دارد: معمولا ما در هر سنی، متناسب با رشد شخصیت و فضای اطراف کودک امکاناتی را در اختیارش قرار می‌دهیم. پول توجیبی از جمله امکاناتی است که با رشد شخصیت اجتماعی کودک لزوم پیدا می‌کند. یعنی تقریبا با ورود به مدرسه. اما قضیه به همین جا ختم پیدا نمی‌کند. درست است که ما امکانات را به اندازه و در شرایط مناسب در اختیار کودک قرار می‌دهیم اما باید نحوه استفاده از آن امکانات نیز به او آموزش داده شود البته با حفظ استقلال و انتخاب او.

محمد رضابیگی درباره روش آموزش استفاده بهینه از پول توجیبی به کودکان تاکید می‌کند: این امر با اطلاعات دادن به کودک در زمینه‌های مرتبط و قابل درک برای او اتفاق می‌افتد. بدون نصیحت و اجبار نحوه و راه‌های استفاده از پول را از طریق الگو قرار دادن و یادگیری مشاهده‌ای به او آموزش دهیم و در اطلاعات لازم در خصوص اجناس قابل خرید توسط او را در اختیارش قرار دهیم. سوالات کودک در این زمینه بهترین سر نخ برای انتقال اطلاعات است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx