برای کاهش پیرمغزی در سالمندان این مولتی‌ویتامین‌ها را مصرف کنید

در حالی که بین محققان درباره مفید بودن یا نبودن مولتی ویتامین برای سالمندان اختلاف عقیده است، تحقیقات دانشگاه ویک فارست در کارولینای شمالی نشان می‌دهد مصرف روزانه مولتی ویتامین زوال شناختی و پیرمغزی در سالمندان را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

مولتی‌ویتامین‌ها برای بسیاری از بیماری‌ها و جلوگیری از برخی مشکلات در سلامتی بدن موثر است. به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان آمریکایی پس از مطالعه ۳ ساله روی ۲ هزار فرد بالای ۶۵ سال به این نتیجه رسیدند که قرص‌های مولتی ویتامین حاوی ویتامین D‌ و زینک{روی} برای سلامتی مغز حیاتی بوده و جلوی زوال شناختی را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

این اولین تحقیق در مقیاس بزرگ است که نشان می‌دهد مولتی ویتامین‌ها می‌توانند از مغز در دوران پیری محافظت کنند، اما محققان اذعان کردند که قبل از توصیه به افراد مسن برای استفاده روزانه از این قرص‌ها، تحقیقات بیشتر لازم است.

اوایل ماه تحقیقی منتشر شد مبنی بر اینکه مولتی ویتامین‌ها باعث ایجاد مشکلات قلبی در افراد ۲۰ ساله می‌شود.

به همین دلیل کارشناسان خوردن مولتی ویتامین را هدر دادن پول نامیدند.

اما تولیدکنندگان و برخی پزشکان همچنان اصرار دارند مولتی ویتامین خوب است.

گفتنی است بازار مولتی ویتامین در آمریکا ۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد و ۳۱ درصد از آمریکایی‌ها دست کم از کمبود یک ویتامین رنج می‌برند.

اما مطالعه جدید منتشر شده در مجله انجمن آلزایمر آمریکا حرف دیگری می‌زند.{لینک مقاله}

این محققان ۲۲۶۲ فرد بالای ۶۵ سال را بدون سابقه بیماری و مصرف مولتی ویتامین با متوسط BMI بیست و هشت انتخاب کردند.

آنها به ۴ گروه تقسیم شده و از آنها خواسته شد که یا یک بار در روز مولتی ویتامین، یک قرص کاکائو مصرف کنند یا از مکمل‌ها اجتناب کنند.

افرادی که مولتی ویتامین دریافت کردند، قرص Centrum Silver، ساخته شده توسط Haleon را دریافت کردند که به قیمت حدود ۱۹ سنت در هر قرص فروخته شد. این دارو برای افراد بالای ۵۰ سال استفاده می‌شود و حاوی مواد مغذی از جمله ویتامین D، کلسیم و روی است که تصور می‌شود همگی از عملکرد مغز حمایت می‌کنند.

کسانی که کاکائو دریافت می‌کردند مکمل‌های طراحی شده توسط Mars Edge، بخشی از شرکت Mars Bars را دریافت کردند. آنها حاوی فلاونول‌هایی است که نشان داده التهاب را کاهش می‌دهند و به محافظت از مغز کمک می‌کنند.

توانایی ذهنی هر یک از آنها در شروع مطالعه از طریق مصاحبه تلفنی و یک بار در سال به مدت سه سال در طول پیگیری اندازه گیری شد.

نتایج نشان داد که طی دو سال اول برای همه گروه‌ها بهبود یافته است، که به گفته دانشمندان به احتمال زیاد به این دلیل است که آنها به آزمایش‌ها عادت کرده‌اند.

اما در سال سوم بهبودی فقط برای گروه مولتی ویتامین ثبت شد.

این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف روزانه قرص کاکائو به کاهش سرعت زوال شناختی کمک نمی‌کند.

دانشمندان گفتند که این به طور قابل توجهی بهتر از گروه دارونما بود که با آنها مقایسه می شد و هیچ مکملی دریافت نمی‌کرد.

آنها تخمین زدند که در مقایسه با افرادی که مکمل دریافت نمی‌کردند، حدود ۶۰ درصد پیری مغز را کاهش داد که معادل تقریباً دو سال پس انداز بود.

به گفته آنها، این امر به ویژه در شرکت کنندگانی که بیماری قلبی عروقی داشتند، که در حال حاضر در معرض خطر زوال شناختی بالاتری هستند، مشهود بود.

دکتر لورا بیکر، متخصص پیری که این مطالعه را سرپرستی کرد گفت مطالعه ما نشان داد مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال روزانه منجر به بهبود شناختی قابل توجهی از نظر آماری در سالمندان می‌شود.

مولتی‌ویتامین‌ها از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین مکمل‌ها در بازار جهانی هستند. در چند دهه‌ی اخیر شهرت این مکمل‌ها به طور ویژه‌ای افزایش پیدا کرده است. برخی مردم بر این باورند که مولتی ویتامین سبب بهبود سلامت فرد، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن و بهبود شرایط روانی می‌شود. مادران باردار، کودکان، نوجوانان و سالمندان از این مکمل‌ها به طور روزانه و جدی استفاده می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags:
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx