یورونیوز: آیفون 14 نخرید!

آی‌زندگی – چندین میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند آیفون ۱۴ در تاریخ ۱۶ سپتامبر راهی بازار می‌شوند تا مشتریان هیجان زده آن را خریداری کنند.

به گزارش آی‌زندگی به نقل از یورونیوز، ویژگی‌های جدید و بهبود یافته آن گوشی شامل ردپای کربن اندکی کم‌تر از مدل‌های قبلی است: آیفون ۱۴ با نمایندگی ۶۱ کیلوگرم دی اکسید کربن در مقایسه با ۶۴ کیلوگرم دی اکسید کربن توسط آیفون ۱۳ اندکی کم‌تر در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نقش دارد. با این وجود، مبادله تلفن هوشمند قدیمی تان با تازه‌ترین مدل بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. طبق معیار‌های اپل ۷۹ درصد از انتشار کربن چرخه عمر گوشی در طول فرآیند تولید آزاد می‌شود. مقاومت در برابر تمایل به داشتن جدیدترین مدل آیفون روند آلایندگی محصولاتی را که هفته آینده وارد قفسه‌ها می‌شود را معکوس نمی‌کند، اما به محدود کردن تعداد تلفن‌های تولید شده در آینده کمک می‌کند.
با توجه به فروخته شدن سالانه حدود ۲۱۱ میلیون گوشی هوشمند در اتحادیه اروپا که هر کدام به طور متوسط سه سال پیش از تعویض دوام می‌آورند مبارزه با نیرو‌های “کهنه شدن” و “از مُد افتادن برنامه‌ریزی شده” بسیار مهم است.

اپل پیش از این توسط ناظر ضد تراست ایتالیا ۱۰ میلیون یورو جریمه شده بود، زیرا آن ناظر دریافته بود که به روزرسانی‌های نرم‌افزاری اپل باعث ایجاد اختلالات جدی شده و بدون هشدار قبلی انرژی بیش تری را می‌گیرد. این امر مشتریان را به سمت خرید گوشی‌های جدید سوق داد اگرچه اپل داشتن چنین هدفی را رد کرد.

آیا اپل پایدارتر می‌شود؟
بخش بزرگ انتشار گاز دی اکسید کربن در فرایند ساخت یک گوشی تلفن همراه هوشمند تازه از استخراج مواد کمیاب درون آن ناشی می‌شود. طبق داده‌های یک گزارش، خرید یک تلفن جدید به اندازه شارژ مجدد و کار کردن یک گوشی هوشمند برای یک دهه تمام انرژی می‌گیرد.

با این وجود، اپل بزرگترین شرکت فناوری جهان تلاش کرده تا اقدامات خود را در این زمینه و سایر جنبه‌های زیست محیطی پاکسازی کند. اپل ادعا می‌کند که از ۱۰۰ درصد عناصر خاکی کمیاب بازیافتی در تمام آهنربا‌های آیفون ۱۴ استفاده می‌کند که تقریبا همه عناصر خاکی کمیاب در دستگاه را نمایندگی می‌کند. در سال ۲۰۱۹ میلادی، اپل به همراه گوگل، دِل، مایکروسافت و تسلا به عنوان متهم در دادخواستی از طرف خانواده‌هایی از جمهوری دموکراتیک کنگو معرفی شدند که فرزندان شان در حین استخراج کبالت مجروح و کشته شده بودند.

این شرکت‌ها استفاده از کودکان کار را انکار می‌کنند و استدلال کرده اند که معادن کبالت ندارند و نمی‌توانند منبع دقیق مواد مورد استفاده خود را شناسایی کنند. یک قاضی دادگاه ایالتی ایالات متحده سال گذشته پرونده حقوقی علیه آن شرکت‌ها را رد کرد. با این وجود، پرسش‌های تازه‌ای توسط سازمان غیر دولتی “گلوبال ویتنس” Global Witness در ماه آوریل مطرح شد و تحقیقات نشان می‌دهند که اپل، نوکیا و سامسونگ بر یک طرح بررسی زنجیره تامین تکیه می‌کنند که برای شستشوی مواد معدنی محل مناقشه از جمهوری دموکراتیک کنگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اپل در آخرین گزارش پیشرفت زیست محیطی خود اشاره کرده که متعهد به تنظیم بالاترین استاندارد‌ها برای تامین منابع مسئول مواد مورد استفاده در محصولات خود است. اپل در سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی عاری شدن و خنثی سازی کامل از کربن را انجام دهد که همه فرایند از زنجیره تامین تولید تا چرخه عمر محصولات را در بر خواهد گرفت.

با توجه به فراگیر بودن تلفن‌های هوشمند و برنامه‌های متنوع آن که در دوره پاندمی کرونا شتاب گرفته دشوار است که بدانیم جایگزین‌های ارتقای مداوم محصولات چیست.

شرکت “فیرفون” Fairphone که ۱۰ سال پیش توسط یک شرکت اجتماعی هلندی راه‌اندازی شد و در شفافیت زنجیره تامین پیشرو است در رتبه بندی خود Ethical Consumer سازمان مصرف کننده جایگزین پیشرو در بریتانیا را در جایگاه نخست قرار داده بود چرا که آن شرکت جعبه ابزاری را عرضه کرده و مصرف کنندگان را قادر می‌سازد تا قطعات شکسته را جایگزین کنند که فاصله زیادی با فناوری مهر و موم شده اپل دارد. البته خرید گوشی دست دوم نیز گزینه‌ای ارجح محسوب می‌شود و بازیافت گوشی خود در زمانی که واقعا کار با آن تمام شد گام مهمی در این فرآیند است. هم چنین، اگر تمام نیاز‌های هوشمند خود را از طریق یک لپ تاپ یا رایانه تامین می‌کنید می‌توانید با عدم استفاده یا استفاده کم‌تر از گوشی از دو برابر شدن مصرف انرژی جلوگیری نمایید.

اگر برای خرید آیفون مدل جدید پیش سفارش انجام داده‌اید چگونه آن را لغو کنید؟
اگر شما را متقاعد کرده ایم که خرید آیفون ۱۴ بهترین کار ممکن است، اما پیش‌تر یک دستگاه از آن را پیش خرید کرده‌اید برای لغو سفارش‌تان خیلی دیر نیست. صفحه پشتیبانی اپل دستورالعمل‌هایی برای نحوه انجام این کار در دستگاه‌های مختلف دارد و تنها چند کلیک لازم است. هم چنین، پس از آن که گوشی تلفن همراه به دست تان رسید تا ۱۴ روز فرصت بازگرداندن آن را دارید. با این وجود، اگر واقعا مصمم به ارتقای گوشی آیفون خود هستید توجه داشته باشید که اپل یک سرویس مبادله‌ای را اجرا می‌کند که در آن می‌توان به تلفن قدیمی شما جان تازه‌ای بخشید و یا به صورت رایگان بازیافت را انجام داد.

منبع: یورونیوز

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx