کرونا

نانومواد ابداعی دانشمندان چینی برای توقف کووید

دانشمندان چینی نانوموادی را مهندسی کرده‌اند که می‌تواند بیماری کووید را متوقف کند و تولید آن نیز ارزان است.

به گزارش آی‌زندگی، محققان موسسه فناوری‌های پیشرفته شنژن، مرکز ملی علوم و فناوری نانو، موسسه فیزیک انرژی بالا و موسسه جانورشناسی کونمینگ که همگی زیر نظر آکادمی علوم چین هستند، نانومواد جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند ویروس‌های عامل بیماری کووید-۱۹ موسوم به “Sars-CoV-۲” را هدف قرار دهد و با حذف آنها، مسیر آنها را متوقف کند.

تاثیر روی همه سویه‌های اصلی کووید

به نقل از ایسنا، این نانوماده روی تمام سویه‌های اصلی کووید از جمله آلفا، بتا، دلتا و امیکرون با ایمنی زیستی بالا کار می‌کند. محققی که در این مطالعه شرکت داشته و خواسته است که نامش فاش نشود، گفت: این[نانوماده] می‌تواند یک درمان امیدوارکننده برای مبارزه با این همه‌گیری در آینده باشد. نانومواد، موادی هستند که تنها یک میلیاردم متر طول دارند. این نانومواد خاص ابداعی دانشمندان چینی “CIPS” نامیده می‌شود، زیرا از مس، ایندیم، فسفر و گوگرد ساخته شده‌اند.

CIPSها این توانایی را دارند که به طور انتخابی به پروتئین سنبله ویروس کرونا متصل شوند و به طور موثر مانع از ادامه روند عفونت و ایجاد اثرات کووید شوند. این به این دلیل است که ویروس “Sars-CoV-۲” با استفاده از این پروتئین سنبله به سلول‌های انسانی حمله می‌کند و اگر بتوان پروتئین سنبله را متوقف کرد، می‌توان عفونت را متوقف کرد.

مرکز ملی علوم و فناوری نانو چین در وب‌سایت خود گفته است: این نانومواد به عنوان یک تله برای ویروس عمل می‌کند. CIPSها اساساً ویروس را جذب می‌کنند تا یک مجموعه پایدار ایجاد کنند که سپس توسط ماکروفاژهای بدن از بین می‌رود. اینها گلبولهای سفید بزرگی در سیستم ایمنی بدن انسان هستند که مواد خارجی را هضم و آنها را دفع می‌کنند.

در این مطالعه آمده است: آزمایش‌ها نشان می‌دهد که CIPS به طور موثر عفونت را در سلول‌ها، ارگانوئیدها و موش‌ها مهار می‌کند و به طور موثر التهاب ریه را در موش‌ها که ناشی از عفونت Sars-CoV-۲ است، تسکین می‌دهد.

اثربخشی واکسن‌ها و آنتی‌بادی‌های فعلی علیه Sars-CoV-۲ در برابر سویه‌هایی از کووید مانند امیکرون کاهش یافته است. این به این دلیل است که بیشتر آنتی‌بادی‌ها طوری طراحی شده‌اند که به یک مکان مشخص روی ویروس متصل شوند. با این حال، جهش در سویه امیکرون، ساختار سطح ویروس را تغییر می‌دهد. با این حال، CIPSها می‌توانند به طور موثر به چندین محل روی ویروس به طور همزمان متصل شوند.

در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ سویه جدید جهش یافته کروناویروس وجود دارد. اگرچه محققان نتوانسته‌اند همه آنها را آزمایش کنند، اما مواد جدید CIPS در واقع در برابر رایج‌ترین سویه‌ها شامل آلفا، بتا، دلتا و امیکرون بسیار موثر نشان داده‌اند.

یک فرآیند حذف کامل

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی نحوه جذب، توزیع، متابولیسم و ​​فرآیند دفع CIPSها را در موش‌ها تجزیه و تحلیل کرد و متوجه شد که این مواد قابلیت تجزیه زیستی بالایی نیز دارند. در این مطالعه آمده است: موش‌ها CIPS را از طریق قطره بینی استنشاق می‌کنند و پس از هفت روز، تقریباً حذف کامل CIPS از ریه موش‌ها را شاهد هستیم. اکنون این مواد باید تحت آزمایشات بالینی قرار گیرند تا ارزیابی شود که آیا می‌توانند برای استفاده انسانی مناسب باشند یا خیر.

ارزیابی ایمنی داروهای ضد کووید-۱۹ شامل آزمایش سمیت برای اندام و سیستم ایمنی و آزمایش آلرژی می‌شود. محقق ناشناس این مطالعه می‌گوید: این فرآیند، طولانی و پرهزینه است و معمولاً توسط شرکت‌های داروسازی انجام می‌شود.

نکته قابل توجه این است که این نانومواد به اندازه‌ای ارزان هستند که برای تولید انبوه و کاربردهای متنوع کاملا کارآمد و در دسترس هستند. محقق ناشناس این مطالعه نتیجه‌گیری کرد: این نانوماده می‌تواند به عنوان یک عامل ضد آلودگی یا ماده پوشش سطحی برای کاهش عفونت SARS-CoV-۲ استفاده شود.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx