سلولیت

سلولیت چیست و آیا درمانی دارد؟

۸۵ درصد زنان به سلولیت دچارند! این یعنی احتمالا شما هم از وجود سلولیت روی ران و باسنتان بی‌خبرید! سلولیت یا همان بافت چربیِ زیر پوست، یکی از دلایل کم‌شدنِ اعتمادبه‌نفسِ برخی از خانم‌هاست؛ چون باعث‌ می‌شود که برای استخر رفتن، معذب باشند و نتوانند بعضی از لباس‌های مورد علاقه‌شان را در مهمانی‌ها بپوشند.

به گزارش آی‌زندگی، اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، وقتی چربی یک‌جا زیر پوست جمع شود، فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های خفیف و کم‌رنگی روی پوست ایجاد می‌شود که همان سلولیت است. در اصطلاح عامیانه می‌توان آن را به پوست پرتقال تشبیه کرد.  با داشتن پشتکار و رعایت چند نکته، می‌توان پوست صافی ساخت. در این مطلب، به طور مفصل راهکارهایی برای پیشگیری و رفع و درمان سلولیت معرفی می‌کنیم.

دلایل ایجاد سلولیت

به نقل از ایرنا، همان‌طورکه گفتیم سلولیت به دلیل اشباع چربی در زیر پوست به‌وجود می‌آید، اما از نظر علمی، که کمی هم پیچیده است، سلول‌های چربی در کیسه‌هایی جمع می‌شوند. در واقع این کیسه‌ها بین رشته‌های لایه‌های مختلف بافت پیوندی پوست نگه داشته می‌شوند. رشته‌های حاوی چربی، نمی‌توانند گسترش یابند یا تغییر شکل پیدا کنند؛ بنابراین وقتی‌که پوست کشیده (به دلیل افزایش وزن) یا فشرده می‌شود، گلبول‌های چربی از شکل طبیعی خارج و به داخل فشرده می‌شوند و توده‌های پرتقالی‌شکلی از چربی را تولید می‌کنند.

سلولیت فقط برای خانم‌هاست؟

خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که سلولیت مخصوص خانم‌ها است؛ در صورتی‌که آقایان هم ممکن است که روی پوست خود، این حالت را تجربه کنند؛ اما سلولیت، در خانم‌ها رایج‌تر است. دلایلی هم برای این موضوع عنوان شده که البته نسبی هستند؛ مثلا این‌که هورمون زنانه استروژن باعث جمع‌شدنِ چربیِ بیشتر، ‌ در اندام تحتانی می‌شود. یا این‌که جنس پوست زنان، چون نازک‌تر و با قابلیت ارتجاعیِ ضعیف‌تری نسبت به مردان (با پوست ضخیم) است، بنابراین بیش از آنان مستعد سلولیت هستند.

عوامل تاثیرگذار بر سلولیت

دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد، که رایج‌ترین آن‌ها، اضافه وزن و چاقی است. وقتی اضافه وزن داشته باشید، درصد چربیِ بدن شما هم بالاست و احتمال تجمع چربی هم در یک ناحیه بیشتر می‌شود و باید به فکر رفع و درمان سلولیت پوست خود باشید. البته این‌طور نیست که فقط افراد چاق سلولیت داشته باشند، بلکه لاغرها هم ممکن است که درگیر این مشکل بشوند. در این قسمت به دلایل مختلف ایجاد سلولیت اشاره می‌کنیم:

۱. عادات غذایی اشتباه

غذاهای خیلی چرب و شور، نه‌تنها برای سلامتیِ بدن، بلکه برای پوست شما مضر است و به سلولیت‌های ناحیه باسن، ران و شکم خوش‌آمد می‌گویند. این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که اولین عامل مؤثر بر سلامت پوست، تغذیه است و وضعیت پوست صورت و بدن‌تان، نتیجه هر غذایی است که می‌خورید.

۲. تغییرات هورمونی

در بعضی دوره‌های زندگی، هورمون‌های ما دچار نوسان می‌شود. هورمون تأثیر مستقیمی روی این حالت دارد؛ مثلا یائسگی، بلوغ، بارداری، توقف عملکرد تخمدان‌ها یا هر چیز دیگری که بر هورمون‌های شما تاثیر داشته باشد، بر ایجاد و تشدید سلولیت نیز موثر است.

۳. سیگار و الکل

آیا می‌دانید، پوستی که اکثر اوقات در معرض دود قرار دارد، خیلی سخت می‌تواند اکسیژن تنفس کند و بیشتر در معرض آسیب‌های پوستی است. سیگار ضررهای زیادی برای سلامتیِ بدن دارد، اما در این مقاله به‌طور مختصر می‌گوییم که اگر پوست‌تان را دوست دارید، سیگار نکشید؛ چون باعث می‌شود که متابولیسم پایه بدن‌تان کم شود، تعادل سطح آنزیم‌ها به‌هم بخورد و ترشح هورمون‌ها دچار خلل شود. پس اگر می‌خواهید، پوستی بدون سلولیت داشته باشید،  سیگار را با ورزش برای همیشه ترک کنید. علاوه‌بر سیگار، بین الکل و وجود سلولیت هم ارتباط زیادی وجود دارد. الکل، چربیِ بدن را بالا می‌برد، چون ماهیت الکل چربی است. بنابراین مصرف الکل، مساوی با سلولیت و ترک الکل مساوی با درمان سلولیت‌ پوست است.

۴. ژنتیک

برخی از افراد به‌صورت ژنتیکی پوستی چندان صاف ندارند. درست است که وراثت و ژنتیک را نمی‌شود کاری کرد، اما می‌توانیم با رعایت رژیم غذایی سالم و اصولی و انجام ورزش‌های مخصوص، این زنجیره سلولیت خاندانی را بشکنیم و پوستی شفاف و صاف برای خود بسازیم.

۵. سبک زندگی کم‌تحرک

کم‌تحرکی یعنی گردش خون ضعیف در پوست. گردش خون پایین هم یعنی پوستی که چربی زیر آن جمع می‌شود. اگر تسلیم مشغله‌های زندگی بشوید و نتوانید به اندازه کافی ورزش کنید و تحرک داشته باشید، ضرر کرده‌اید. غیر از خون‌رسانیِ کافی و منظم که برای داشتنِ پوست خوب، ضروری است، ورزش و تحرکِ بدنی، باعث بالارفتنِ سرعتِ چربی‌سوزی و سوخت‌وساز بدن‌تان می‌شود. پس ورزش، قاتل سلولیت های بدن شماست!

۶. استرس

احتمالا نمی‌دانستید که استرس چقدر می‌تواند روی سلولیت تأثیر بگذارد؟ استرس و افسردگی برای پوست مثل سم عمل می‌کند. بعضی افراد وقتی یک دوره استرس شدید و طولانی را می‌گذرانند، دچار سلولیت پوستی می‌شوند؛ چرا؟ چون استرس روی کبد تأثیر مستقیمی دارد و کبد را ضعیف می‌کند. اگر کبد نتواند خوب کار کند، تمام چربی‌ها زیر پوست ذخیره می‌شوند. به این ترتیب تنش و استرس، پوست شما را نابود و پر از سلولیت می‌کند.

۷. بالارفتنِ سن

بیشترشدنِ بافت چربیِ بدن و تغییرات هورمونی، مخصوصا کاهش سطح استروژن در اثر بالارفتنِ سن پیش می‌آید. معمولا با افزایش سن، کلاژن‌سازیِ پوست کم می‌شود و سلول‌های چربی، بزرگ و سلولیت‌ها روی پوست بیشتر می‌شوند. اما از نظر کارشناسان فیتامین، سن افراد معیار سلامتی و زیبایی نیست. راه‌های مختلفی برای حفظ طراوات و شادابی پوست در سن بالا نیز وجود دارد.

سلولیت در کجا ایجاد می‌شود؟

هرجای بدن که چاقی موضعی داشته باشد، احتمال سلولیت هم وجود دارد. ران‌ها، باسن، شکم، و سینه جاهایی هست که سلولیت سر و کله‌اش پیدا می‌شود. البته برای بعضی افراد، روی بازو هم این اتفاق می افتد.

آیا کرم‌ها برای از بین بردن و درمان سلولیت موثرند؟

شاید با خودتان فکر کنید که حتما با کِرِم هم می‌توان این مشکل را حل کرد و نیازی به ورزش‌کردن نیست. در حالی‌که اثرگذاریِ کرم‌های مختلف، خیلی محدود است و نمی‌تواند به کلی سلولیت را از بین ببرد؛ اما با انجام تمرینات ورزشی که در ادامه آموزش می‌دهیم، علاوه‌بر حذف این مشکل، می‌توانید به سلامت بدن‌تان هم کمک کنید. متأسفانه، خانم‌ها با بالا رفتنِ سن، عضلات‌شان ضعیف‌ می‌شود؛ همین موضوع، باعث می‌شود تا پوست، فرم خودش را از دست بدهد و چربی‌ها شروع به افتادن کنند. اما راه‌ِحل چیست؟ کار سختی نیست، تنها کافی است با رژیم غذایی مناسب و تمرینات مخصوص، اجازه ندهید که سن، روی پوست شما تأثیر منفی بگذارد.

روشهای درمان سلولیت

از آن‌جایی که سلولیت بیماری نیست، استفاده از کلمه «درمان» برای آن، اشتباه است، ولی اگر منظورتان از بین‌بردنِ سلولیت باشد، باید بگوییم که راه‌هایی وجود دارد که از سلولیت پیشگیری کنیم یا آن را از بین ببریم. این روزها همه جا تبلیغات زیادی برای از بین‌بردن و درمان سلولیت با انواع کرم‌ها می‌بینیم، اما آیا واقعا می‌شود آن را به‌صورت تضمینی از بین برد؟ نه. متأسفانه این کرم‌ها، خاصیت درمانی ندارند. شرکت‌ها با تولید کرم، لوسیون، معجون، و لیزر درمانی راه‌ِحلی‌های موقتی برای شما و پول‌ساز برای خوشان ارائه می‌دهند. فیتامین در ادامه راهکارهای موثر برای این مشکل معرفی خواهد کرد.

۱. رژیم غذایی سالم

همان‌طور که می‌دانید به‌طور کلی برای سلامتی و تناسب اندام باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. لبنیات چرب، فست‌فود و غذاهای بی‌ارزش کمتر بخورید؛ غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند، با افزایش سطح کلسترول خون و کُندکردنِ متابولیسم بدن، باعث به‌وجود آمدنِ سلولیت در بدن می‌شوند. غذاهای خیلی چرب یا شیرین باعث اضافه وزن و بالارفتنِ درصد چربیِ بدن‌تان خواهد شد (چربیِ بدن همانا و سلولیت هم همانا)؛ غذاهای خیلی شور هم به‌خاطر سدیم باعث افزایش سلولیت می‌شوند. در زیر موادغذایی مناسب برای درمان سلولیت را می‌آوریم:

به جای غذاهای چرب، لطفا برنامه غذایی خود را با میوه و سبزی‌جات بیشتری پُر کنید.

مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و موادمعدنی را انتخاب کنید. مثلا ماهی سالمون یا تخم‌مرغ انتخاب خوبی است؛ چون امگا۳ دارد و پوست را تقویت می‌کند.

میوه‌ها اکثرا حاوی ویتامین‌های ضروری برای کلاژن‌سازی هستند، پس مصرف میوه رو هیچ‌وقت فراموش نکنید.

حواستان به نوشیدنی‌های‌تان باشد؛ ‌ نوشابه‌ها و بقیه نوشیدنی‌های شیرین رو کنار بگذارید و روزی یک فنجان چای سبز بنوشید! چای سبز به‌خاطر آنتی‌اکسیدان بالایی که دارد، سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد و باعث چربی‌سوزی می‌شود. علاوه‌بر این باعث تجزیه و کم‌شدنِ سلولیت هم خواهد شد. سعی کنید دم‌نوش‌هایی مثل گزنه، انگورفرنگی سیاه، کنگرفرنگی، دم گیلاس، نعناع، زیزفون، آویشن را که به‌عنوان از بین‌برنده سلولیت شناخته‌شده‌اند را بنوشید.

۲. تحرک بدنی بالا + ورزش های مخصوص

اگر همیشه یک‌جا بنشینید و تحرکی نداشته باشید، احتمال سلولیت در بدن‌تان بالا می‌رود. شما با ورزش کردن، هم به تناسب اندام می‌رسید و هم از تجمع چربی در یک ناحیه و سلولیت جلوگیری می‌کنید. با عرق ریختن حین ورزش، مواد سمی را هم از پوست خود دفع می‌کنید و پوست‌تان شاداب‌تر می‌شود. منظورمان از تحرک بدنی فعالیت‌های ساده‌ای مثل برنامه پیاده‌ روی ، شنا،  ایروبیک در خانه یا دوی آهسته است و قرار نیست برای از بین بردن و درمان سلولیت، ورزش‌های سخت و خیلی حرفه‌ای انجام دهید. این فعالیت‌های ساده برای رفع سلولیت مفید هستند، اما حرکات اختصاصی رفع این مشکل، نیستند. حرکات ورزشی خاصی وجود دارد که برای درمان سلولیت بسیار موثر است و اگر آن‌ها را بشناسید می‌توانید تا حد زیادی چربی انباشته شده زیر پوست یا همان سلولیت را کاهش دهید و حتی کاملا محوش کنید. نکته‌ مهم این است که مربی به‌صورت اختصاصی برنامه ورزشی برای‌تان طراحی کند و تکرار و تعداد ست‌ها را مشخص کند تا بهترین نتیجه را بگیرید. فراموش نکنید که ورزش همیشه یک درمان اصلی برای همه دردهاست!

۳. کاهش وزن به طور صحیح و تدریجی

اگر اضافه وزن دارید، از بین بردن و درمان سلولیت، می‌تواند انگیزه زیادی به شما بدهد. همان‌طور که گفتیم، اضافه وزن باعث افزایش تجمع چربی در یک قسمت می‌شود؛ اما پروسه کاهش وزنِ شما اهمیت زیادی دارد و باید به‌صورت اصولی لاغر شوید. کاهش وزن اصولی یعنی ازدست‌دادنِ چربی، بدون این‌که سلامتی‌ شما به خطر بیفتد. اگر از راه صحیحی لاغر شوید، درصد چربی بدن‌تان کم می‌شود و سلولیت ناپدید خواهد شد. علاوه‌بر این، کاهش وزنِ تدریجی، آسیبی برای پوست شما ندارد و همچنین ماندگارتر است. همراه با کاهش وزن، باید حواستان باشد که وزن‌تان بالا پایین نشود؛ نوسان وزن تاثیر منفی روی سلولیت‌ دارد و باعث ترک پوستی هم می‌شود.

رفع و درمان سلولیت با تردمیل

دویدن روی تردمیل با یک برنامه تمرینی هم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برنامه تردمیل فیتامین بصورت رایگان ارائه شده است. با ورود به اپلیکیشن فیتامین می‌توانید یک برنامه تردمیل رایگان دریافت کنید.

چند نکته مهم پوستی که همه باید بدانند

اکنون وقتش رسیده که چند نکته مهم را درباره سلامت کلی پوست با شما در میان بگذاریم. با رعایت این موارد، از پوست خود مراقبت کنید و سلولیت‌ها رو از روی پوست خود محو و نابود کنید!

آب کافی بنوشید

همیشه به بدن خود آب برسانید، وقتی آب فراوان می‌نوشید، در واقع بدن‌تان را از سموم پاکسازی می‌کنید و پوست‌تان مرطوب و نرم می‌شود. پوست نرم به اندازه پوست خشک تمایل به سلولیت پیدا نمی‌کند. اگر قهوه می‌نوشید، مطمئن شوید که مقدار مایعات بدن‌تان را با مقدار زیادی آب، دمنوش و مایعات بدون کافئینِ دیگر، متعادل می‌کنید. هر روز ۸ لیوان آب بنوشید؛ چیزی حدود یک‌ونیم لیتر در روز، این یک‌ونیم لیتر، باید در طول روز نوشیده شود.

ماساژ بگیرید

به‌طور مرتب، مناطقی رو که سلولیت دارند، با انجام حرکاتی مثل وردنه و رفت و برگشت، ماساژ دهید. این کار، جریان لنفاوی را اصلاح می‌کند و باعث تحریک گردش خون موضعی می‌شود. موقع شروع ماساژ، استفاده از عصاره‌های گیاهی مانند عصاره درخت سرو، سدر، لیمو، شمعدانی، رازیانه، فلفل سیاه، گریپ فروت، آویشن قرمز، دارچین، اکلیل کوهی، مریم گلی، گلپر و اسطوخودوس شک نداشته باشید.

لباس زیر مناسب بپوشید

دکتر اونل بیسون (مختصص استخوان و عضله) می‌گوید که تغییر مدل لباس‌های زیر هم از عوامل موثر بر افزایش ابتلا به سلولیت است. لباس‌های پلاستیکی تنگ برای جریان خون شما ضرر دارند؛ سلولیت هم معمولا نقاطی را مبتلا می‌کند که از لباس‌های پلاستیکیِ چسبان استفاده می‌شود. تا قبل از دهه ۱۹۷۰ سلولیت معضل رایجی نبود، تا این‌که میزان فعالیت و نوع لباس زیر مردم تغییر کرد. پیش از آن خانم‌ها دامن‌های بلندتری می‌پوشیدن و لباس‌های زیرشان هم گشادتر بود. پس بهتر است که همیشه از لباس‌های زیرِ گشادتری استفاده کنید تا احتمال ابتلا به این مشکل را کم کنید.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx