زن خانه دار

آیا خانه‌داری وظیفه زنان است؟

با ورود زنان به عرصه اجتماعی و افزایش تعاملات آنها با نهادهای مختلف از جمله آموزش، سلامت و بازار کار، نگرش‌های جنسیتی و تقسیم کار جنسیتی به منزله مسئله و موضوعی درون خانواده‌ها مطرح شد.

به گزارش آی‌زندگی، مسئولیت رسیدگی به امور داخل خانه مانند خرید احتیاجات خانه، آشپزی، نظافت منزل، شستشوی لباس، رسیدگی به تکالیف درسی فرزندان و آماده‌کردن آنها برای مدرسه یا مهدکودک، نظارت بر خواب بچه‌ها و آماده کردن آن ها برای خواب و …. از جمله کارهایی هستند که باید در خانه انجام شود. اما تقسیم کارِ خانه میان مرد و زن یکی از مسائلی است که در یک رابطه بیشترین موضوع مشاجره را ایجاد می کند و در میان اعضای خانواده موضوع بحث و جدل قرار می گیرد.

به نقل از ایرنا، کارِ خانه به ویژه در خانواده هایی که فرزندان خردسال دارند، بیشتر است. خانم ها ممکن است احساس کنند که کارهای زیادی انجام می دهند و از آنها قدردانی نمی شود. ممکن است زن و شوهر هر دو ،کارهای زیادی را در خانه انجام دهند، اما باز هم برخی از کارها انجام نمی شود یا هیچ فرد مسئولیت کلی کاری را بر عهده نمی گیرد. این موضوع به راحتی منجر به احساس بی عدالتی یا ناسپاسی می شود.

میزان کارهای خانه معمولا با بچه دار شدن افزایش می یابد. نوزادان و کودکان باید به شیوه های مختلف مورد مراقبت قرار گیرند و خانه معمولا به هم ریخته است. علاوه بر افزایش کارهای خانه، کودک ممکن است والدین را در شب بیدار نگه دارد که باعث می شود آنها نسبت به قبل انرژی کمتری برای کارهای خانه داشته باشند.

در این زمان است که همکاری و مشارکت مردان در امور خانه بیش از پیش نمو پیدا می کند و درصورت عدم همکاری یا کم کاری آنها در این مشارکت موضوع بحث و جدال در خانواده داغ می شود. برای کاهش این مشاجرات باید به آرامی در مورد تقسیم کارهای خانه و مشارکت فعالانه در این امور بحث کرد. زن و شوهر باید با هم فکر کنند که کدام کار خانه باید انجام شود و انجام کدام کار را می توان برای بعد گذاشت.

اختلاف در این زمینه می تواند ناشی از احساس بی عدالتی در انجام کارها یا انتظارات متفاوت باشد. این در حالی است که با صحبت کردن، ابتدا می توان از نقطه نظرات شریک زندگی خود آگاه شد و بعد قوانین مشترکی در این زمینه وضع کرد.

به عنوان مثال ممکن است بعضی مسائل به نظر شما بدیهی باشند یا حتی لازم ندانید که آنها را به همسر خود بگویید اما زمانیکه همسرتان کاری متفاوت با آنچه به آن عادت دارید را انجام می دهد، آزرده یا سردرگم می شوید. بنابراین باید در مورد تمام مسائل حتی بدیهی ترین آنها به آرامی با همسر خود صحبت کرده تا او را از منظور و توقع خود آگاه کنید.

چگونه کارهای خانه را تقسیم کنیم؟

خانواده ها فرصت های مختلفی برای سازماندهی کارهای خانه خود دارند. باید در مورد کارهای خانه با اعضای خانواده صحبت کنید و با هم تصمیم بگیرید که چه کسی، چه زمانی و چه کاری را  انجام دهد. بزرگسالان خانواده معمولاً برخی از کارهای خانه را انجام می دهند، اما کودکان نیز با توجه به توانایی های خود می توانند در آن شرکت کنند. کودکان خردسال به مراقبت زیادی نیاز دارند و کم و بیش خود آنها موضوع کار خانه به شمار می روند تا تسهیل کننده کارها. اما وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، معمولاً می توانند بیشتر درگیر کارهای خانه شوند.

برای مثال در ابتدا می توان به کودکان یاد داد که از وسایل خود مراقبت کنند (اسباب بازی ها و لباس ها را سر جای خود بگذارند) و با بزرگ شدن می توانند به کل خانواده کمک کنند (چیدن میز، کشیدن جاروبرقی و حتی تهیه غذا برای کل خانواده). با این حال، به تدریج باید بر میزان و پیچیدگی کارهای خانه که به بچه ها محول می شود افزود و بطور ملموس کارهای خانه را به آنها آموزش داد. در بهترین حالت، انجام کارهای روزانه، لحظات معمولی فوق العاده ای هستند که همه می توانند از آنها لذت ببرند.

بر اساس گزارش وضعیت برابری جنسیتی در سال ۲۰۱۷، زنان در خانواده‌ها اکثر کارهای خانه را انجام می‌دهند و به وضوح بیشتر از مردان احساس می‌کنند که بیش از حد مسئول کارهای خانه هستند. به خصوص پس از بچه دار شدن، زنان به طور متوسط به طور قابل توجهی بیشتر از مردان کارهای خانه را انجام می دهند. بنابراین، باید در مورد نحوه توزیع کارهای خانه به توافق رسید تا فردی در خانواده متحمل انجام کارهای زیادی نشود.

کارهای خانه به عنوان یک سرگرمی

کارهای خانه همچنین می توانند یک سرگرمی باشد، مانند تزئین، آشپزی، باغبانی یا خرید لباس نوزاد. بنابراین طبیعی است که انرژی زیادی صرف آن می شود. با این حال، باید در مورد کارهای خانه با هم به توافق برسید تا این سرگرمی به دیگری فشاری وارد نکند.

به عنوان مثال یک آشپزی طولانی در آشپزخانه می تواند خوب باشد بطوریکه یکی به دلیل اشتیاق خود به آشپزی، وقت زیادی را در آشپزخانه سپری کند و دیگری از غذای لذیذ تهیه شده لذت ببرد؛ اما این کار نباید به این معنی باشد که یکی از زوج ها کلا در آشپزخانه باشد و دیگری تمام بعدازظهرهای هفته مسئولیت بچه ها را به عهده گیرد یا تمام کارهای خانه را انجام دهد. این موضوع را باید به خاطر داشت که یک سرگرمی زمانی مناسب است که زمان یا پول زیادی صرف آن نشود.

نکاتی برای آسان کردن زندگی روزمره

انجام مسئولیت هایی که به وضوح در مورد آنها توافق شده اند، بار کار زیاد را از دوش تنها یک نفر کاهش می دهد.

انجام مشارکتی کارهای خانه با هم می تواند روحیه تیمی را تقویت کند و امکان صحبت کردن با یکدیگر را افزایش می دهد.

هر چه وسایل کمتری در خانه داشته باشید، کار تمیز کردن آنها راحترتر می شود.

به هم ریختگی و بی نظمی در خانواده های دارای فرزند معمول است.

اکثر اوقات غذاهایی درست کنید که پخت آنها زمان زیادی نمی برد؛ دستورالعمل های زیادی در مورد غذاهایی وجود دارد که پخت آنها ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

ابزاری تهیه کنید که کار نظافت و تمیز کردن خانه را راحت تر می کنند.

فرزندان خود را در کلاس هایی برای ورزش یا سرگرمی ثبت نام کنید که در نزدیکی خانه باشند و به بچه های بزرگتر اجازه دهید که خودشان به این کلاس ها بروند

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx