آسیب مو بر اساس حرارت

آیا می‌توان موهای آسیب‌دیده از حرارت را احیا کرد؟

انواع اتوهای مو یا دیگر ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی که برای صاف‌سازی یا حتی فرسازی موها استفاده می‌شوند، جزو محبوب‌ترین وسیله‌های آرایشی در جهان امروزی هستند.

به گزارش آی‌زندگی، هرچه موها با حرارت بیشتری تماس داشته باشند و هرچه این تماس در طول هفته بیشتر اتفاق بیفتد، احتمال آسیب‌دیدگی موها نیز افزایش می‌یابد. اگر کار به جایی برسد که تارهای مو کاملا بسوزند، بازگرداندن سلامتی آنها در مدت‌زمان کوتاه تقریبا غیرممکن خواهد بود.  به همین دلیل هم متخصصان همیشه راهکارهای مبتنی بر پیشگیری را برای محافظت از موها در برابر ابزارهای حرارتی توصیه می‌کنند.

تشخیص آسیب‌دیدگی موها به‌خاطر تماس با حرارت زیاد

برای مراقبت صحیح از موهای آسیب‌دیده به‌خاطر تماس با حرارت، ابتدا باید توانایی تشخیص این مشکل را داشته باشید. نازکی غیرعادی یا چندتکه شدن انتهای موها جزو اولین نشانه‌ها هستند. غیریکدست شدن بافت کلی موها هم نشانه مهم بعدی است. موهایی که به‌خاطر تماس با حرارت آسیب دیده‌اند، کدر می‌شوند و حتی ردّ آشکاری از عبور اتوی صاف‌کننده یا فرساز مو در میان آنها مشاهده می‌شود. موهای آسیب‌دیده به‌خاطر تماس با حرارت حالت سوخته پیدا می‌کنند، معمولا خشک و شکننده هستند و انتهای آنها نیز دوشاخه می‌شود.

واکنش متفاوت انواع مو به حرارت زیاد

اجزای مختلف بدن، ازجمله موها، ذاتا برای حفظ تعادل تلاش می‌کنند. اما ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی سریعا رطوبت موها را تبخیر می‌کنند و تعادل درونی موها را از بین می‌برند. از آنجایی که این ابزارها سریعا رطوبت مو را نابود می‌کنند، ساختار پروتئینی مو هم در این روند دچار تغییر می‌شود (مخصوصا در موهای بافته‌شده).

اگر موها قبلا با ترکیبات شیمیایی تماس داشته باشند (مثلا رنگ شده باشند یا با ماده حالت‌دهنده تماس داشته باشند)، احتمال آسیب‌دیدگی آنها پس از تماس با ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی بیشتر می‌شود. یکی از دلایل آسیب‌پذیری شدید موهای رنگ‌شده در صورت تماس با ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی، این است که این موها اساسا پرمنفذتر یا متخلخل‌تر هستند و از محافظت لایه کوتیکول هم برخوردار نیستند.

اگر به هر دلیلی می‌خواهید از ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی استفاده کنید، جزئیات این استفاده را باید با نوع موهای خودتان تطبیق بدهید. بنابراین دمایی که برای این ابزارها انتخاب می‌کنید، باید براساس عواملی مثل نوع موها، بافت کلی و حالت ذاتی آنها انتخاب شود. افراد دارای موهای نازک یا رنگ‌شده قطعا باید دمای ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی را در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دهند. به‌علاوه، وقتی که کار با این ابزارها را شروع می‌کنید، هر تکه از موها نباید بیشتر از دو بار با ابزار حرارتی تماس پیدا کند. افراد دارای موهای ضخیم و پرپشت هم می‌توانند دمای ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی را در محدوده متوسط قرار دهند تا از سوختگی احتمالی موها جلوگیری کنند.

ترمیم موهای آسیب‌دیده از حرارت

درحالی که کوتاه کردن موها اولین گام برای مقابله با آسیب‌های ناشی از حرارت است، استفاده از محصولات نرم‌کننده و مرطوب‌کننده و همچنین پروتئین‌درمانی هم می‌تواند به تسریع این روند کمک کند. استفاده از محصولات نرم‌کننده و مرطوب‌کننده مخصوصا به کسانی توصیه می‌شود که ذاتا موهای فری دارند. علاوه بر اینها،‌ استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی هم باید موقتا کنار گذاشته شود یا به حداقل برسد تا موها بتوانند خودشان را احیا کنند.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx