ماست و سبزیجات

۶ خوراکی‌ که بهتر است بعد از غذاهای شور بخورید!

وجود مقادیر محدودی از سدیم در رژیم غذایی لازم است زیرا این ماده مغذی به تپش قلب کمک می‌کند، سطح مایعات را در سراسر بدن متعادل می‌سازد و… . با این‌حال، دریافت سدیم بیش‌ازحد می‌تواند به عوارض ناخوشایندی مانند سردرد، نفخ، کم‌آبی بدن و احساس خستگی منتهی شود. دریافت سدیم بیش‌ازحد در طولانی‌مدت هم می‌تواند شما را به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا مبتلا کند.

به گزارش آی‌زندگی، بعضی از غذاهای امروزی حاوی مقادیر زیادی از سدیم هستند، مانند پیتزا، ساندویچ‌ها، برگرها و…، درحالی که بعضی افراد هم خودشان به غذاهای مختلف نمک اضافه می‌کنند. با این‌حال، اگر به هر دلیلی سدیم بیش‌ازحد دریافت کردید، می‌توانید با خوردن خوراکی های زیر از عوارض دریافت سدیم اضافی پیشگیری کنید.

۱. موز
موز سرشار از پتاسیم است و میزان پتاسیم در هر عدد موز متوسط به ۴۲۰ میلی‌گرم می‌رسد. پتاسیم می‌تواند به کنترل فشار خون بعد از مصرف غذاهای پُرنمک کمک کند. فیبر موجود در موز هم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در طولانی‌مدت کاهش می‌دهد.

۲. کیوی
کیوی یکی از بهترین میوه‌ها برای مصرف بعد از غذاهای سرشار از سدیم است زیرا میزان پتاسیم در هر عدد کیوی متوسط به ۱۴۸ میلی‌گرم می‌رسد. یکی از عارضه‌های دریافت بیش‌ازحد سدیم، نفخ شدید است، درحالی که آنزیم‌های موجود در کیوی به تجزیه پروتئین‌ها کمک می‌کنند و درنتیجه می‌توانند احساس نفخ را هم کاهش دهند.

۳. سبزیجات برگدار
سبزیجات برگدار جزو مغذی‌ترین انواع سبزیجات هستند و پتاسیم قابل توجهی هم دارند. برای مثال، یک لیوان اسفناج پخته ‌شده حدود ۸۴۰ میلی‌گرم پتاسیم به بدن می‌رساند. فیبر و مواد مغذی دیگری هم که در انواع سبزیجات برگدار یافت می‌شوند، احساس سیری مطلوبی به‌وجود می‌آورند.

۴. ماست
دلایل خوبی برای خوردن ماست پس از مصرف غذاهای سرشار از سدیم وجود دارند. شاید مهم‌ترین شان این باشد که ماست‌ها سرشار از پتاسیم و پروبیوتیک‌ها هستند که عملکرد روده‌ها و دستگاه گوارش را در وضعیت مطلوب حفظ می‌کنند. البته ماست‌ها زمانی برای مقابله با دریافت سدیم بیش‌ازحد مناسب هستند که از نوع ساده انتخاب شده باشند و حاوی قندهای افزودنی نباشند.

۵. لوبیا سفید
هر نصف لیوان از لوبیا سفید حدود ۵۹۵ میلی‌گرم پتاسیم به بدن می‌رساند درحالی که پروتئین و فیبر موجود در آن هم به‌خوبی شما را سیر نگه می‌دارد. البته اگر می‌خواهید از لوبیا برای مقابله با عوارض دریافت بیش‌ازحد سدیم استفاده کنید باید لوبیای غیرکنسروی را انتخاب کنید.

۶. چای زنجبیل و نعناع
چای گیاهی، مخصوصا اگر حاوی زنجبیل و نعناع باشد، گزینه خوبی برای رفع مشکلات گوارشی پس از مصرف غذاهای پرنمک است. نعناع می‌تواند تولید صفرا در کبد را افزایش دهد و درنتیجه به هضم بهتر غذاهای چرب کمک کند درحالی که زنجبیل هم هضم غذا را بهبود می بخشد و التهاب بدن را کاهش می‌دهد و همین ویژگی به کاهش نفخ کمک می‌کند.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx