جلوگیری از پیری پوست

کدام ترکیبات برای مبارزه با چین‌وچروک‌های پوستی مناسب هستند؟

محصولات ضدپیری عمدتا در گروه محصولات بدون نسخه قرار می‌گیرند و درنتیجه به‌عنوان محصولات دارویی شناخته نمی‌شوند. بنابراین ادعاهای مطرح‌شده توسط آنها نیز به اندازه محصولات تجویزی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. اما معنای نکته‌ای که گفتیم، این نیست که همه محصولات ضدپیری بی‌ارزش هستند.

به گزارش آی‌زندگی، آن دسته از محصولات ضدپیری که فرمولاسیون باکیفیتی دارند و با پشتوانه علمی تولید شده‌اند، از ترکیبات ثابت‌شده‌ای استفاده می‌کنند و می‌تواند واقعا برای مبارزه با چین‌وچروک‌ها و خطوط ریز پوستی مناسب باشند. اگر با این ترکیبات ضدپیری مهم آشنایی ندارید، با خواندن این مطلب کوتاه می‌توانید اطلاعات خوبی درباره آنها به‌دست بیاورید.

رتینول 

انبوهی از یافته‌های علمی توانسته‌اند خواص ضدپیری رتینول را تایید کنند. از خواص رتینول می‌توان به این موارد اشاره کرد: وادار کردن سلول‌های پوستی به بازسازی، نقش مثبت در کلاژن‌سازی، دفاع از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و لایه‌برداری در سطح پوست. بنابراین اصلا عجیب نیست که رتینول جزو مهم‌ترین و مشهورترین ترکیبات برای مبارزه با نشانه‌های پیری پوست باشد. مطالعات نشان داده‌اند که رتینول با غلظت 0.1 درصد می‌تواند شرایط بهتری برای خطوط ریز، چین‌وچروک‌های پوستی و همچنین مشکل هایپرپیگمنتاسیون به‌وجود بیاورد.

ویتامینC

ویتامینC یکی از بهترین ترکیبات برای مراقبت از پوست است و برای مبارزه با مشکلات مختلف کاربرد دارد، از خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها تا لکه‌های تیره و کدرشدگی پوست. این آنتی‌اکسیدان قدرتمند به محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ویتامینC در اشکال مختلفی می‌تواند به محصولات ضدپیری افزوده شود، اما تحقیقات علمی مربوط به ویتامینC عمدتا به این ماده در قالب اسید اسکوربیک توجه دارند.

پپتیدها 

پپتیدها زنجیره‌ کوتاهی از اسیدهای آمینه هستند که به‌طور طبیعی در بدن یافت می‌شوند. در جهان طبیعت هم انواع مختلفی از پپتیدها وجود دارند. هر کدام از انواع پپتیدها عملکرد متفاوتی را به انجام می‌رسانند، مثل سیگنال‌رسانی به سلول‌های پوستی برای تولید کلاژن بیشتر یا کمک به التیام زخم‌ها.

اسید هیالورونیک 

اسید هیالورونیک که به‌طور طبیعی در پوست یافت می‌شود، مولکول‌های آب را جذب و حفظ می‌کند و درنتیجه هم رطوبت پوست را افزایش می‌دهد و هم مانع از تخریب رطوبت پوست می‌شود. این فرایند آبرسانی به پوست نهایتا به صاف‌سازی و حجیم‌سازی سطح پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود که خطوط ریز و چین‌وچروک‌های پوستی کمتر در معرض دید قرار بگیرند. این ماده که ملایم، غیرجوش‌زا و غیرتحریک‌کننده است، حتی می‌تواند برای پوست‌های حساس یا مستعد آکنه هم استفاده شود.

اسیدهای آلفاهیدروکسی 

اگر اسیدهای آلفاهیدروکسی براساس pH مناسب فرمول‌بندی شده باشند، بافت مقاوم سلول‌های پوستی مرده را تخریب می‌کنند و درنتیجه سطح بیرونی پوست را لایه‌برداری می‌کنند. این فرایند لایه‌برداری باعث می‌شود که پوست شما روشن‌تر، صاف‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. در میان انواع اسیدهای آلفاهیدروکسی، اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک از پشتوانه تحقیقاتی و علمی بهتری برخوردارند. البته افراد دارای پوست حساس بهتر است که از اسید لاکتیک استفاده کنند زیرا این ماده به اندازه اسید گلیکولیک در لایه‌های عمیق پوستی نفوذ نمی‌کند.

نیاسینامید

نیاسینامید یا ویتامینB3 به کوچک‌تر کردن روزنه‌های پوستی، یکدست‌سازی قوام پوست، صاف‌سازی بافت زبر پوست و حتی نرم‌سازی چین‌وچروک‌ها و خطوط ریز پوستی کمک می‌کند. از دیگر مزیت‌های نیاسینامید می‌توان به تقویت سد دفاعی پوست با هدف جلوگیری از کم‌آبی پوست اشاره کرد.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx