صاحب کدام گروه خونی بیشتر در معرض سکته مغزی است؟

به گزارش آی‌زندگی؛ بر اساس یک متاآنالیز جدید که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) انجام شد، گروه خونی افراد ممکن است با خطر ابتلا به سکته اولیه مرتبط باشد.

این یافته‌ها در مجله نورولوژی (Neurology) منتشر شده است.

متاآنالیز شامل تمام داده‌های موجود از مطالعات ژنتیکی با تمرکز بر سکته‌های ایسکمیک است که در اثر انسداد جریان خون در مغز ایجاد می‌شود و در بزرگسالان زیر ۶۰ سال رخ می‌دهد.

این مطالعه می‌گوید: تعداد افراد مبتلا به سکته‌های اولیه در حال افزایش است. این افراد بیشتر در معرض مرگ ناشی از رویداد تهدید کننده زندگی هستند و بازماندگان به طور بالقوه با چندین دهه ناتوانی مواجه می‌شوند.با وجود این، تحقیقات کمی در مورد علل سکته‌های اولیه انجام شده است.

استیون جی. کیتنر، محقق اصلی و پروفسور نورولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند و همکارانش این مطالعه را با انجام متاآنالیز ۴۸ مطالعه در زمینه ژنتیک و سکته ایسکمیک انجام دادند که شامل ۱۷۰۰۰ بیمار سکته مغزی و نزدیک به ۶۰۰۰۰۰ فرد سالم بود که هرگز سکته مغزی را تجربه نکرده بودند.

سپس تمام کروموزوم‌های جمع‌آوری‌شده را بررسی کردند تا انواع ژنتیکی مرتبط با سکته مغزی را شناسایی کنند و ارتباطی بین سکته مغزی زودرس که قبل از ۶۰ سالگی اتفاق می‌افتد و ناحیه کروموزوم شامل ژنی که تعیین می‌کند یک گروه خونی A، AB، O، B است، پیدا کردند.

این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به سکته اولیه در مقایسه با افرادی که دیررس سکته کرده اند و افرادی که هرگز سکته نکرده اند، احتمال بیشتری دارد که گروه خونی A و O (شایع‌ترین گروه خونی) داشته باشند.

سکته مغزی زودهنگام و دیررس نیز در مقایسه با گروه کنترل احتمال بیشتری داشت که گروه خونی B داشته باشند.پس از تنظیم جنسیت و سایر عوامل، محققان دریافتند افرادی که دارای گروه خونی A هستند ۱۸ درصد بیشتر از افراد دارای گروه خونی دیگر در معرض خطر سکته اولیه قرار دارند. خطر سکته مغزی در افرادی که گروه خونی O داشتند ۱۲ درصد کمتر از سایر گروه‌های خونی بود.

براکستون دی. میچل، محقق ارشد این مطالعه گفت: متاآنالیز ما مشخصات ژنتیکی افراد را بررسی کرد و ارتباطی بین گروه خونی و خطر ابتلا به سکته مغزی زودرس پیدا کرد.ارتباط گروه خونی با سکته مغزی دیررس بسیار ضعیف‌تر از آنچه در سکته اولیه یافتیم بود.

محققان تاکید کردند که افزایش خطر بسیار کم است و افرادی که دارای گروه خونی A هستند نباید نگران شروع زودهنگام سکته مغزی یا انجام غربالگری یا آزمایشات پزشکی اضافی بر اساس این یافته باشند.ما هنوز نمی‌دانیم که چرا گروه خونی A خطر بیشتری در ابتلا به سکته ایجاد می‌کند، اما احتمالاً با عوامل لخته کننده خون مانند پلاکت‌ها و سلول‌هایی که رگ‌های خونی را پوشانده اند و همچنین سایر پروتئین‌های در گردش که همگی نقش مهمی دارند، ارتباط دارد.

دکتر کیتنر گفت: افرادی که دارای گروه خونی A هستند، کمی بیشتر در معرض خطر ایجاد لخته خون در پا‌ها به نام ترومبوز ورید عمقی هستند.ما به وضوح به مطالعات بعدی بیشتری برای روشن شدن مکانیسم‌های افزایش خطر سکته مغزی نیاز داریم.

البته محدودیت مطالعه عدم تنوع نسبی در بین شرکت کنندگان بود.

این داده‌ها از کنسرسیوم سکته مغزی زودرس مشتق شده است، که با همکاری ۴۸ مطالعه مختلف در سراسر آمریکای شمالی، اروپا، ژاپن، پاکستان و استرالیا انجام شده است. حدود ۳۵ درصد از شرکت کنندگان اجدادی غیر اروپایی داشتند.

مارک تی گلادوین معاون اجرایی امور پزشکی گفت: این مطالعه یک سوال مهم را مطرح می‌کند که نیاز به بررسی عمیق‌تر در مورد اینکه چگونه گروه خونی از پیش تعیین شده ژنتیکی ما ممکن است در خطر سکته اولیه نقش داشته باشد، دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx