پایان‌دادن به سرطان با ربات درمانی به جای شیمی درمانی!

پروفسور مایکل ثیک 71 ساله، جراح سابق پیوند که از قضا در بخش سرطان سر و گردن هم کار می‌کرد، از داستان ابتلای خود به سرطان دهان و حلق و درمان با جراحی رباتیک با ربات داوینچی می‌گوید که باعث بقای وی شده است. بدین ترتیب ربات درمانی می‌تواند جایگزین شیمی درمانی شود.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، وی گفت دیده بودم بیماران در بخش سرطان سر و گردن اغلب تحت عمل جراحی رادیکال برای برداشتن تومورهایی که باعث خونریزی وحشتناک و اغلب کشنده می‌شد، قرار می‌گرفتند و وقتی در سال ۲۰۰۹ متوجه شدم تومور سه سانتی در سمت چپ گردنم دارم و مبتلا به سرطان دهان و حلق هستم، وحشت زده شدم.

وی رادیوتراپی شش هفته‌ای و سه دور شیمی درمانی را پشت سر گذاشت و عملکرد ریه‌اش کاهش یافت و یک سال طول کشید تا بهبود یافته و به سر کار بازگردد.

دکتر ثیک می‌دانست ۶۰ درصد از سرطان‌های سر و گردن دوباره باز می‌گردند.

وی در سال 2018 هنگام قورت دادن دچار مشکل شده و با تومور دو سانتی در زبان مواجه شد.

جراحی سرطان زبان وحشیانه بوده و شامل شکافتن فک برای رسیدن به تومور و به دنبال آن بازسازی اساسی صورت است. اما پس از آن به وی این فرصت داده شد تا یک روش رباتیک پیشگام را با ربات داوینچی در بیمارستان سطلنتی مارسدن لندن انجام دهد.

دسترسی مستقیم به تومورهای گردن یا گلو برای جراحان غیرممکن است و در نتیجه، جراحی باز مرسوم به معنای بریدن نواحی وسیعی از پوست، ماهیچه و استخوان است که اغلب منجر به ایجاد اسکار از لب پایین تا گلو می‌شود.

اما جراحی به کمک ربات، با استفاده از ربات داوینچی، از طریق دهان باز – بدون نیاز به برش یا بخیه – با استفاده از ابزارهای کوچک در انتهای سه بازوی بلند و نازک یک ربات انجام می‌شود.

این کار، از راه دور توسط یک جراح در سمت دیگر اتاق عمل انجام شده و سطحی از دقت را ارائه می‌دهد که با دست انسان به تنهایی امکان پذیر نیست.

مزایای جراحی رباتیک همچنین شامل کاهش زمان بهبودی و کاهش احتمال عفونت، خونریزی و عوارض است.

به همین خاطر دکتر ثیک جراحی با ربات داوینچی را پذیرفت و جولای 2018 این کار توسط تیمی به رهبری پروفسور وینید پالری {ابرجراح، رئیس انجمن انکولوژیست های سر و گردن بریتانیا و مدیر مرکز بین المللی سرطان عود کننده سر و گردن} انجام شد.

گفتنی است سرطان سر و گردن یک اصطلاح کلی برای تومورهای بینی، دهان، گلو، جعبه صدا و تیروئید و همچنین غدد بزاقی است که به طور سنتی با جراحی رادیکال و بالقوه بد شکل درمان می‌شود و برخی از بیمارانی که تحت چنین عمل‌های تهاجمی قرار می‌گیرند ممکن است توانایی صحبت کردن، خوردن یا چشیدن را از دست بدهند.

به همین دلیل است که جراحی رباتیک ترانس دهانی (TORS) یک نوآوری برای سرطان‌های دهان و گلو است.

علاوه بر این، از آنجایی که از بریدن گردن و سایر بافت‌ها و همچنین شکافتن فک برای رسیدن به سرطان جلوگیری می‌کند، بسیار کوتاه‌تر است و کمتر بر توانایی صحبت کردن و غذا خوردن بیمار تأثیر می‌گذارد.

پروفسور پالری از تجربه جراحی سرطان دکتر ثیک می‌گوید.

وی گفت:” در این جراحی رباتیک با ربات داوینچی من پشت کنسولی{مانند کنسول گیم} در اتاق عمل، در فاصله شش فوتی بیمارنشسته و از دست و پاهایم برای هدایت دستگاه از طریق دهان به سمت سرطان استفاده می‌کنم.”

وی افزود: “ربات سه بازو دارد: یکی دوربین سه بعدی را در داخل دهان بیمار نگه می‌دارد که دید خوبی از ناحیه می‌دهد (محل تومور از طریق اسکن مشخص شده) و بقیه ابزارهای کوچکی را، یکی برای بریدن سرطان و دیگری برای سوزاندن (آب بندی) زخم در دست دارند و من این بازوها را بر اساس آنچه از دوربین روی صفحه نمایش خود دیده، حرکت می‌دهم و آنها را برای انجام عمل جراحی خم کرده و می‌چرخانم.”

پروفسور پالری گفت:” در مورد مایکل، من از چاقوی کوچک الکتریکی در انتهای یکی از بازوها برای بریدن تومور و همچنین از حاشیه 5 میلی‌متری بافت استفاده کردم تا در صورتی که سلول‌های سرطانی شروع به انتشار در بافت مجاور کرده باشند. هنگامی که تومور را از زبان بریدم، به گلو افتاد – اما از آنجایی که بیمار صاف دراز کشیده بود و در حالی که تحت بیهوشی بود قورت نمی‌داد، از گلو پایین نمی رفت. دستیار من که در حین عملیات کنار مایکل ایستاده بود، آن را با فورسپس بیرون کشید. سپس از بازوی دیگری با یک پروب کوچک در انتهای آن استفاده کردم که جریان الکتریکی برای سوزاندن رگ‌های خونی که تشریح شده بودند ایجاد می‌کرد.”

گفتنی است TORS{ جراحی رباتیک ترانس دهانی } یک گزینه عالی برای سرطان‌های عودکننده لوزه‌ها یا پشت زبان در مراحل اولیه است – با بیماری در مراحل بعدی، تومور بزرگ‌تر می‌شود و خطر خونریزی و عوارض بیشتر است.

اما برای بسیاری، می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد، زیرا بر گفتار یا توانایی خوردن تأثیر نمی‌گذارد.

دکتر پالری گفت خوشحالم که مایکل خیلی سریع به زندگی پرمشغله خود بازگشته است و خوشحالم که می‌توانیم جراحی رباتیک  را به عنوان جایگزین شیمی درمانی و جراحی رادیکال به بیماران ارائه دهیم.

دکتر ثیک هم گفت بعد از سه ماه به سمت غذا خوردن عادی رفته و سخنرانی هم {در محیط کار} انجام دادم و حالا به زندگی عادی بازگشته و پرواز، قایقرانی و زنبورداری کرده و به لطف و کمک دکتر پالری و تیمش از عادی بودن لذت می‌برم.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: , , , ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx