نشانه های بارز افراد بی شعور را بشناسید

آی‌زندگی – تعاریف آکادمیک زیادی از بیشعوری وجود دارد، اما استاد استنفورد اینگونه تعریف می‌کند: بیشعور کسی است که باعث می‌شود احساس حقارت، تهی از انرژی، مورد احترام قرار نگرفتن، و یا سرکوب شدگی بکنیم. به بیان دیگر کسی که موجب می‌شود احساس آشغال بودن بکنید.

به گزارش آی‌زندگی؛ دوست‌داشتنی بودن برای موفقیت شما در کار بسیار مهم است، چون می‌تواند به کلی عملکرد شما را تغییر دهد. مطالعه‌ای در دانشگاه ماساچوست نشان داد اگر یک بارزس دوست‌داشتنی باشد، مدیران حاضرند صحبت‌های وی را بدون هیچ مدرک تأییدکننده‌ای بپذیرند. همچنین جک زنگر (Jack Zenger) ‌دریافت از هر ۲۰۰۰ رهبر غیردوست‌داشتنی، فقط یک نفر توسط همکارانش مؤثر در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش linkedin؛ دوست‌داشتنی بودن تا حد زیادی با اجتناب از رفتارهایی سروکار دارد که دوست‌داشتنی بودن را کاهش می‌دهند و عمل کردن به رفتارهایی است که باعث افزایش این خصلت می‌شوند. مقاله‌ی حاضر به رفتارهای کلیدی می‌پردازد که دیگران را از شما دور می‌کند. بهتر است مطمئن شوید هیچ کدام از این رفتارها در شما وجود ندارد.

۱. نام بردن از افراد معروف در مکالمه‌هایتان
خیلی خوب است که افراد مهم و جذاب را بشناسید، اما استفاده از هر مکالمه به‌عنوان فرصتی برای اسم بردن از افراد معروف، متظاهرانه و احمقانه است. مانند کوچک شمردن خود برای جلب توجه، دیگران به خوبی متوجه این رفتار می‌شوند. این کار به جای اینکه شما را جذاب نشان دهد، به افراد این احساس را منتقل می‌کند که شما نامطمئن هستند و شدیدا در تلاشید تا آنها شما را دوست بدارند.

این کار باعث می‌شود آنچه می‌خواستید ارائه دهید، ناچیز جلوه کند. زمانی که هر چه می‌دانید را به افرادی که می‌شناسید مرتبط می‌کنید (به جای اینکه چه می‌دانید و چه فکر می‌کنید)، صحبت‌هایتان ارزش خود را از دست می‌دهد.

مردم از افرادی که عاجزانه دنبال جلب توجه هستند، بیزارند. فقط کافی است دوستانه و باملاحظه برخورد کنید تا افراد به شما جذب شوند. وقتی به شکل دوستانه، با اعتماد به نفس و مختصر و مفید برخورد می‌کنید، دیگران بیشتر از شما خوش‌شان می‌آید و قانع می‌شوند، نه اینکه تلاش کنید تا به آنها نشان دهید مهم هستید. مردم سریع با نگرش شما آشنا می‌شوند و به نگرش صحیح و نه اینکه چه کسانی را می‌شناسید، جذب می‌شوند.

۲. احساسات کنترل نشده

یکی از اشتباهات افراد غیر دوست داشتنی، احساسات کنترل نشده است.

در بعضی شرکت‌ها ارزیابی‌ ۳۶۰ درجه صورت می‌گیرد و مثال‌های بسیاری از افرادی وجود دارد که اشیاء را پرت می‌کنند، فریاد می‌کشند، باعث گریه‌ی دیگران می‌شوند و سایر نشانه‌های عدم کنترل احساسات از خود نشان می‌دهند. عدم کنترل احساسات نشان‌دهنده‌ی هوش هیجانی پایین است. به محض اینکه شما چنین سطح پایینی از ناپایداری را نشان دهید، برای دیگران این سؤال ایجاد می‌شود که آیا شما قابل اعتماد هستید و می‌توانید در زمان‌های حساس، همه چیز را تحت کنترل داشته باشید.

فریاد زدن بر سر هر کسی، بدون توجه به اینکه آیا سزاوار آن است، توجه منفی بسیاری را به سوی‌تان جلب می‌کند و به شما برچسب بی‌ثبات، عبوس و وحشتناک زده می‌شود. کنترل احساسات‌ باعث کنترل شما بر موقعیت می‌شود. زمانی که بتوانید احساسات‌تان را در مورد فردی کنترل کنید که غیرمنصفانه با شما برخورد می‌کند، به جای شما طرف مقابل بد دیده می‌شود.

۳. تحقیر خود برای جلب توجه

همه‌ی ما افرادی را می‌شناسیم که با نقاب خودتحقیری لاف می‌زنند و فخر می‌فروشند. برای مثال،‌ یک نفر شاید غیرجذاب بودن خود را مسخره کند، در حالی که می‌خواهد توجه همه را به این موضوع جلب کند که فرد باهوشی است یا کسی که رژیم سخت خود را به تمسخر می‌گیرد، در باطن می‌خواهد شما بدانید که وی چقدر سالم و تندرست است. در حالی که بسیاری از افراد فکر می‌کنند با خودتحقیری، فخر فروختن‌شان پنهان می‌شود،‌ هر کس به سادگی متوجه این موضوع می‌شود. به همین دلیل فخرفروشی آزاردهنده‌تر می‌شود، چون فقط فخرفروشی نیست، بلکه تلاشی برای فریب دادن نیز هست.

۴. استفاده‌ی نابجا از تلفن همراه

هیچ چیز مانند ارسال پیامک در حین مکالمه یا حتی نگاهی سریع به تلفن همراه، اشتیاق طرف مقابل را از بین نمی‌برد. زمانی که در میانه‌ی یک مکالمه هستید، همه‌ی انرژی خود را برایش بگذارید. با این کار، مکالمه برای‌تان جذاب‌تر و مؤثرتر می‌شود.

۵. داشتن ذهن بسته
ذهن بسته شما را به فردی غیر دوست داشتنی تبدیل می کند.

برای دوست‌داشتنی بودن، باید ذهنی باز داشته باشید که باعث می‌شود فردی خوش‌برخورد و جذاب برای دیگران باشید. هیچ کس دوست ندارد مکالمه‌ای با کسی داشته باشد که از پیش نظری دارد و علاقه‌ای به شنیدن ندارد. داشتن ذهن باز در محیط کار بسیار مهم است، چرا که خوش‌برخوردی برابر با دسترسی به ایده‌های جدید است. برای از بین بردن تصورات قبلی و پیش‌داوری‌ها، باید جهان را از نگاه دیگران ببینید. این بدان معنا نیست که باید هر چه آنها باور دارند، باور کنید یا از آن چشم بپوشید؛ بلکه به معنای قضاوت صحیح پس از درک درستی باورهای آنها است.

۶. نپرسیدن سؤالات کافی
بزرگ‌ترین اشتباهی که افراد در مکالمات مرتکب می‌شوند، تمرکز بیش از حد بر آن چیزی است که قرار است بگویند یا اینکه آنچه فرد مقابل خواهد گفت چه تأثیری بر آنها خواهد گذاشت، به همین دلیل نمی‌توانند آنچه گفته می‌شود، بشنوند. در واقع کلمات با صدای بلند و واضح بیان می‌شوند، اما معنایشان درک نمی‌شود. راهی ساده برای جلوگیری از این اشتباه، پرسیدن سؤالات بسیار است. مردم دوست دارند بدانند شما به آنها گوش می‌دهید و چیزی مثل سؤالی برای شفاف‌سازی نشان می‌دهد شما نه تنها گوش می‌دهید، بلکه به گفته‌های آنها اهمیت می‌دهید. شگفت‌زده خواهید شد که با پرسیدن سؤال تا چه حد احترام و قدردانی به دست می‌آورید.

۷. جدی بودن بیش از حد

مردم جذب کسانی می‌شوند که پرشور و هیجان هستند. با این حال، به سادگی ممکن است افراد پرهیجان بیش از حد جدی یا بی‌علاقه به چشم آیند، چون در کارشان غرق می‌شوند. افراد دوست‌داشتنی بین اشتیاق به کار و توانایی شوخی و مزاح تعادل برقرار می‌کنند. آنها در زمان‌های خاصی اجتماعی هستند و قدر این لحظات را می‌دانند. این افراد به تعاملات معنادار با همکاران‌شان توجه می‌کنند و همیشه آنچه را دیگران روز قبل یا هفته‌ی پیش گفته‌اند به یاد دارند که نشان می‌دهد اطرافیان‌شان هم به اندازه‌ی کارشان برای ایشان مهم هستند.

۸. شایعه‌پراکنی
شایعه پراکنی از اشتباهات غیر قابل بخشش افراد غیر دوست داشتنی محسوب می شود.

افرادی که اهل شایعه‌پراکنی هستند، به چشم دیگران بسیار بد دیده می‌شوند. صحبت در مورد اشتباهات یا بدشانسی‌ دیگران وقتی به گوش این افراد برسد، باعث جریحه‌دار شدن احساسات‌شان می‌شود. شایعه‌پراکنی قطعا شما را به چشم دیگران فردی منفی و کینه‌توز نشان می‌دهد.

۹. در میان گذاشتن زود و بیش از حد اطلاعات
اگرچه شناختن افراد مستلزم به اشتراک‌ گذاشتن اطلاعاتی با آنهاست، سهیم کردن بیش از حد آنها، شما را در جهت اشتباهی قرار می‌دهد. مراقب باشید مشکلات شخصی یا اعترافات‌تان را سریع به اشتراک نگذارید. افراد دوست‌داشتنی به فرد مقابل اجازه می‌دهند تا آنها را هدایت کند و در زمان مناسب دردودل می‌کنند. به اشتراک گذاشتن بیش از حد شما را خودبین و بدون احساس نسبت به تعادل مکالمه نشان می‌دهد. اینگونه فکر کنید: اگر نکات بسیار مهمی از زندگی‌تان را بدون دانستن اطلاعاتی از فرد مقابل به اشتراک بگذارید، این پیام را منتقل می‌کنید که شما به آنها فقط به چشم یک گوش شنوا برای مشکلات‌تان نگاه می‌کنید.

۱۰. نمایش و حضور اغراق‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی

مطالعات نشان داده است افرادی که بیش از حد اطلاعاتی از خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، به دنبال تأیید هستند و از سوی دیگر یک مطالعه نشان داده که این اشتراک‌گذاری بیش از حد، علیه آنها کار کرده و باعث می‌شود دیگران از آنها خوش‌شان نیاید. به اشتراک گذاشتن در شبکه‌ی اجتماعی می‌تواند شکل مهمی از ابراز احساسات باشد، اما باید با تفکر و خودکنترلی انجام شود. اینکه به همه بگویید برای صبحانه، ناهار و شام چه داشتید و چند بار سگ‌تان را برای قدم زدن بیرون برده‌اید به جای اینکه شما را دوست‌داشتنی نشان دهد، آنها را آزار می‌دهد.

جمع‌بندی
وقتی بفهمید که اعمال‌تان چگونه توسط دیگران درک می‌شود، مسیرتان به سمت دوست‌داشتنی شدن هموارتر می‌شود.

منبع: فرادید

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx